• ArabicEnglishGermanPersian
  • | ورود اعضا
  • | ثبت نام رایگان
یکپارچه سازی اهداف برای موفقیت  یک پروژه بسته بندی

با بررسی رفتارهای خرید مشتریان متوجه تنوع بسیار این رفتارها می شویم- از ارزیابی  بسته بندی کالا و انتخاب آن گرفته تا گزینش میان موارد مشابه – که طراحی بسته بندی تاثیر مهمی بر آن ها دارد. مصرف کنندگان عمدتا به آیتم های طبیعی و ارگانیک علاقمندند ضمن آن که به پیام هایی که روی بسته درج شده توجه می نمایند. بنابراین موارد زیادی است که در خلاقیت های بسته بندی سبز(دوستدار محیط زیست)باید به آن ها توجه داشت. در ادامه پیشنهاداتی می آیند که می توانید برای نیل به این اهداف از آن ها استفاده نمایید:

*پنل جلویی. در قفسه ی فروشگاه ها و در میان کالاهای مشابه،  پنل جلویی کالا که پنل نمایشی اصلی (PDP) است بیشترین توجه مصرف کنندگان را بر می انگیزد. گرافیک و متن روی بسته نقش مهمی در برقراری ارتباط طبیعی مشتری با آن دارد. پنل جلویی محصول که متن اصلی روی آن قرار می گیرد اهمیت بیشتری نسبت به ابعاد کناری و پشتی آن دارد.  روی بخش های جانبی بسته مواردی مانند تاریخچه، ارزش ها و دلایل تولید محصول درج می شود و روی جانب پشتی کالا موارد مصرف دارویی یا لیست ترکیبات قرار می گیرد. به خاطر داشته باشید که روی پنل جلویی محصول که جنبه ی تبلیغاتی داردهرچه که از بالا به سمت پایین می آییم میزان توجه کاهش می یابد.                                                
*رنگ.  در محصولات سبک انتخاب رنگ اهمیت ویژه ای می یابد و بحث های زیادی درباره ی آن است. طراحان معمولا از رنگ های طبیعی برای محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده می کنند که طبیعی بودن آن ها را بیشتر نشان دهند مثل رنگ های سبز و طلایی و قهوه ای. با وجود آن که این رنگ ها بیشتر منعکس کننده ی طبیعت ارگانیک محصولات هستندمدیران سنتی برند اغلب بر سر این موضوع با طراحان مجادله دارند چرا که معتقدند این رنگ ها جذابیت بصری کمتری دارند. طراحان می توانند از روش های خلاقانه تری برای معرفی ریشه های طبیعی محصولات استفاده کنند مثلا رنگ های ثانویه می توانند انتخاب خوبی باشند که ضمن طبیعی بودن توجه بیشتر مشتریان را هم در هنگام انتخاب محصول جلب نمایند.
*عناصر گرافیکی. عناصرگرافیکی برای القای حس طبیعی بودن بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند. کمپانی Mentholatum به خوبی از این راهکار در طراحی بسته های سایشیِ بُخور شبانه ی خود استفاده کرده است. اسطوخودوس ترکیب اصلی این محصول است که کمپانی از تصاویر شاخه ها و جوانه های کوچک این گیاه در طراحی پنل جلویی بسته های خود استفاده کرده است. المان های نمایشگر این جوانه ها به خوبی روی جانبین بسته جلوه کرده است و عطر از کناره های آن پخش                                        

می شود. به این ترتیب خریداران می توانند رایحه را از جوانب بسته تجربه کنند. در بسته بندی جدید محصولات طبیعی Zarbee که تولید کننده ی محصولات رژیمی است از طراحی منحصر بفرد شاخه های اسطوخودوس استفاده شده است و تصویری از ترکیبات مهم آن مانند عسل، برگ های چای و توت و...

*آیکون ها. آیکون ها هم نقش مهمی در طراحی بسته بندی دارند. واژه ی "طبیعی" که روی محصولات گذاشته می شود لزوما به معنای طبیعی بودن آن نیست. مصرف کنندگان در موارد بسیاری از برچسب های محصولات و مواد غذایی به دولت ها شکایت می کنند که فراتر از واقعیت هستند. این شکایات شامل عباراتی مانند"non – GMO " یا "بدون محدودیت" هم می شود. خریدارانی که واقعا به دنبال محصولات طبیعی و ارگانیک هستند باید به آیکون هایی توجه کنند که محتویات درون محصول را به صورت مختصر نشان می دهد. شاخص ترین و مهم ترین ویژگی، لوگوی ارگانیک USDA است که البته می تواند متنوع باشد مثل گواهی تاییدیه ی گیاهی که اهمیت بسیاری دارد . با افزایش تعداد افرادی که حساسیت به گلوتن دارند تعداد مشتریانی که به دنبال نماد "بدون گلوتن" روی بسته هاهستند افزایش یافته است. این نماد روی محصول نه تنها به معنای نبودِ گلوتن در آن نیست بلکه نشان می دهد که در خلال کل فرآیند تولید هیچ گونه آلودگی به گلوتن وجود ندارد. کمپانی تولید کننده ی محصولات نرم کننده و مرطوب کننده ی لب LipBalm با بررسی نظرات مشتریان و رسانه ها دریافت که مشتریان به دنبال محصولاتی هستند که هم فاقد گلوتن و هم فاقد  cruelty باشند. در نتیجه این دو آیکون را به طراحی بسته بندی اش اضافه کرد.
*علائم و نشانه ها. علائم و نشانه ها هم مانند رنگ عنصر دیگری هستند که در دنیای بسته بندی مورد مناقشه ی بسیار هستند. فونت ها و نوع عملکردی که در طراحی بسته بندی احساس طبیعی بودن بدهد به شیوه ی دستی طراحی می شوند و خطوط باریکی دارند و در عین داشتن جذابیت و زیبایی بصری مشکلات خوانداری ایجاد می کنند و خوانش آن ها در قفسه ی فروشگاه ها دشوار است. اگر اصطلاحات ارگانیک و طبیعی بودن برای برند مهم هستند نوع علائم و نشانه ها هم باید تاکید مهمی بر واژه هایی که برای برقراری ارتباط به کار می روند داشته باشند. بنابراین طراحان تشویق می شوند چند گام به عقب بازگردند و دیدشان را از قفسه ی فروشگاه ها فراتر ببرند تا بتوانند میانگین نوع رفتار مشتریان را ارزیابی کنند. 

بیشتر بخوانید:

سته بندی "کودکان شیک" گرافیک ساده و متفاوت یک برند

*مواد بسته بندی. کمپانی ای که محصولات سبز و دوستدار محیط زیست تولید می کند باید بتواند این ارزش ها را به مواد بسته بندی اش هم توسعه دهد. صرفا محصول، سازگار با محیط زیست نباشد بلکه علاوه بر آن مواد بسته های محصول هم با محیط زیست سازگار باشند. بسیاری کارشناسان باور دارند که 3 عامل را برای این منظور باید در نظر داشت:آیا بسته بازیافت شده است؟ آیا بازیافت می شود؟ آیا قابل استفاده ی مجدد است؟بیشتر کارتن ها از کاغذ ساخته می شوند که حاوی سلولز، فیبرچوبی و گزینه های وسیع دیگر هستند مانند بامبو، نخ و زائدات کشاورزی. در بیشتر شیوه های تولید سنتی، مصرف کنندگانی که محصولات دوستدار محیط زیست خریداری می کنند مایلند محصولات را در بسته هایی داشته باشند که از مواد بازیافتی تولید شده. تولید کنندگان یک گام هم فراتر می روند و از جوهرهای طبیعی در عملیات پرینت استفاده می کنند. تولید کنندگان بسته همچنین باید نشان دهند که کارتن ها و بسته ها چگونه باید بازیافت شوند. این امر باید روی بسته به صورت ساده نشان داده شود و در معرض دید باشد.

در پایان اینکه بسته های بسیاری هستند که می توان آن ها را برای اهداف دیگری بازیافت کرد. در حالی که قوطی ها، سطل ها و جعبه های پلاستیکی را به راحتی می توان با قیمت اولیه پیدا کرد؛ مصرف کنندگان ممکن است مجبور شوند ارزش افزوده ای را برای  کالایی پرداخت کنند که بعدها برای مقاصد دیگر استفاده می شود. این امر در مورد بسته هایی که می توان دوباره آن ها را پر کرد صادق است مانند محصولات مراقبت از پوست و محصولات بهداشتی نوزادان که می توان جعبه ی آن ها را پاک کرده و دوباره پر کرد.

                                                         

پست مرتبط

نظر خود را بگذارید