• ArabicEnglishGermanPersian
  • | ورود اعضا
  • | ثبت نام رایگان

 مدیریت توسعه ی بسته بندی

توسعه ی بسته بندی نیاز به هماهنگی میان متغیرها و ناشناخته هایی دارد و مانند کشتی گرفتن با دیوی چند سره است. در اینجا توصیه هایی عملی و کاربردی می آید که می توانید برای طراحی بسته و اجزای مختلف آن برای نیازمندی های امروز و آینده ی برندتان از آن ها استفاده نمایید. 10 تا از مهم ترین موارد در این جا آورده می شود.

1. هماهنگی میان تامین کنندگان. در ابتدای عملیات توسعه ی بسته بندی این موارد را بررسی نمایید: تامین کنندگان مواد بسته بندی، فیلرهای بسته یا تامین کنندگان ماشین آلات که در توسعه ی بسته بندی باید با آن ها مشارکت نمایید، نیازمندی های مهم و خطوط زمان. می توانید فهرستی از تامین کنندگان مهم تهیه نمایید که در ابتدای کار توسعه به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. ممکن است تامین کنندگانی بیش از حد نیازتان انتخاب نمایید. به طور مثال ممکن است راهکارهای ساختاری چندگانه  را انتخاب نمایید مثلا در ابتدا انتخاب فروشنده ی بطری PET و در ادامه فروشنده ی کیسه های ایستاده و در نهایت محصولات دیگر. تامین کنندگان در عملیات توسعه نیازمندی های مهم در تولید را تضمین می کنند: حرارت پر کردن، ظرفیت ها، مدیریت بسته ها، لیبل گذاری، سرپوش گذاری و مُهر زدن که همه ی این موارد را می توان با استفاده از تسهیلات موجود یا تجهیزات جدید ارزیابی کرد.

   2. ارزیابی موجودی در تقابل با ساختارهای معمولی. باید به موجودی انبار از لحاظ ویژگی ها ی جلب مشتری و ارتقای برند توجه شود- ویژگی هایی مانند رنگ بسته و اجزای سنسوری در لیبل ها. داشتن تمایز و اَشکال غیر معمول بهترین روش برای جلب توجه مصرف کننده و حفظ وفاداری او به برند است. اشکال مشتری پسند فروش بیشتری دارند. به ویژه مالکان برندهایی با لیبل خصوصی باید به این موضوع توجه نمایند. یک توزیع کننده ی بسته بندی اصلی گزارش داده است که در10 سال گذشته تنها 5%کارش ف متداول وبراساس عرف بوده است این میزان امروزه 50% است. وقتی بسته های متداول توسعه یافته و پیشرفت کرده اند؛ ملاحظه می نمایید که توسعه ی طراحی چقدر می تواند در محافظت از کیفیت سرمایه تان موثر باشد و محصول را از موارد مشابه اش متمایز نماید.

3. زمان کار با توزیع کنندگان را بدانید. در گذشته ی نه چندان دور توزیع کنندگان بسته ها و مواد، کارگزاران کوچکی بودند که با مقادیر کمی سروکار داشتند که در صورت نیاز افزایش می یافت. امروزه کار آن ها بیشتر شده است. مالکان برند تکیه دارند بر توزیع کنندگانی که دانش دقیق منطقه ای از ظرفیت تولید دارند و می دانند چگونه به بهترین نحو پروژه ی تولید را پوشش دهند. توزیع کنندگان همچنین همچنین به مونتاژ کلی لیبل بسته بندی کمک می کنند. توزیع کنندگان پیچیدگی های ارسال جغرافیایی محصول را مدیریت می کنند و تضمین می کنند  که بخش های کارخانه به صورت صحیح در عملیات تولید فعالیت دارند. توزیع کنندگان بزرگتر شامل شرکت های طراحی هم می شوند که طراحان خلاقی را به کار گرفته اند. توزیع کنندگان با سرمایه گذاری بر ابزار معمول ، روش های خلاقانه ای برای صرفه جویی در هزینه های ساخت ارائه می دهند.

4. کوتاه کردن دست واسطه ها و دلالان. در همکاری مستقیم با تولید کنندگان مواد، قوطی و بسته و درپوش ، مزایایی وجود دارد. تولیدکنندگان گاهی اوقات می توانند در جایگاهی باشند که واکنش سریعی به خواسته ها، شکایات و مشکلات دهند. بعضی ها می توانند خدمات فنی به مشتری هایشان  ارائه دهند. در نهایت تصمیم بگیرید که چه چیزی برای برند شما بهترین است و چه خدماتی نیاز دارید تا تولید و توزیع خود را بیشتر افزایش دهید و منابع فنی خود را عمیق تر نمایید.

5. مالک شیوه و طراحی اختصاصی خود باشید. اگر ترجیح می دهید که مالکیت فکری خود را از ساختار برند داشته باشید می توانید با یک گروه طراحی خلاق برند یک شرکت مستقل توسعه ی بطری همکاری نمایید. خروجی این همکاری و پیوند محصولی است که ساختار ویژه و خاص خود را دارد و برای نیازمندی های زنجیره ی تامین و عملیات شما طراحی شده است. شما آزاد و مختارید که از چندین تامین کننده برای فرصت های کاری خود استفاده نمایید.

6. شتاب تغییرات طراحی بسته بندی. کمپانی های CPG از توانایی برای تغییرات سریع بسته بندی و بعضی وقت ها ایجاد نوآوری ناراضی هستند. ممکن است از روش های منسوخ و قدیمی برای خلاقیت و ایجاد بسته بندی های جدید برای برندهای شخصی استفاده شود. بسیاری از مالکان برند برای هماهنگی با تغییرات از تامین کنندگانی دعوت می کنند که ایده هایشان را در قالب " روز نوآوری" ارائه دهند. هدف، بررسی تمام ایده های جدید به صورت یک جاست برای کاربرد بالقوه در نمایه ی برند.

7. به خاطر چند درخت، جنگل را از دست نده. همیشه در نظر داشته باشید که چگونه بخش های مختلف بسته بندی کار می کنند . واحدهای بسته، لیبل، درب بطری، پارتیشن و جعبه ی موجدار با ایمنی تبدیل به کالاهای نهایی در زنجیره ی تامین می شوند و روی قفسه های فروشگاه ها برای فروش قرار می گیرند. به طور طبیعی نمی خواهیم شکل جعبه خیلی متعارف باشد یا طراحی لیبل آن به قدری زیبا باشد که مبهم و نامفهوم شود.                                                 

در طبقه ی محصولات " آماده برای نوشیدن"(RTD) فروشگاه ها به تازگی تغییرات بسیاری در طراحی بسته ها مشاهده می شود. برای آن که نام مزه در بالای بسته  قرار بگیرد و تا حد امکان بیشترین قابلیت رویت را داشته باشد و در کنار رنگ های درخشان به راحتی خوانده شود. به تازگی با افزایش  رشد تجارت الکترونیک، بسته ها به صورتی مونتاژ می شوند که  در زنجیره ی تامین تجارت الکترونیک به صورت نمایش اینترنتی تاثیر بسزایی در جلب نظر مشتری داشته باشند.

8. به نظرات مشتریان بی توجه نباشید. همیشه باید به نظرات و گرایش های مشتریان توجه داشت. نظرات آن ها نقش مهمی در طراحی بسته بندی . دارد. ارزیابی نگرش آن ها شما را در کارتان هدایت می کند. باید ببینید چه نگرش هایی باعث می شود مشتریان محصولی را از قفسه ی فروشگاه ها در میان محصولات مشابه دیگر انتخاب نمایند. نیازمندی های فیزیکی و هیجانی مصرف کننده چیست. مثلا محصولی می خواهد که به راحتی باز شود و تمیز و بهداشتی در دسترس قرار بگیرد. تعادل میان خواست ها و نیازهای مشتری باعث می شود محصول به نحو شایسته ای در اختیار او قرار بگیرد.

9. طراحی در ذهن با محدودیت های تجهیزات. بسیاری از کمپانی ها عملیات طراحی شان را به صورت گروهی انجام می دهند تا پارامترهای ایده آل برای بسته بندی را به بهترین نحو تعیین نمایند. طراحی های انعطاف پذیر و سخت و غیرقابل انعطاف به وسیله ی ایده های خلاقانه ی مشابه در ذهن شکل می گیرند. نمونه های اولیه ی مدل از درب بطری و لیبل گرفته تا اندازه های بسته را می توان به بهترین نحو با توجه به شکل بسته تعیین کرد. عملیات کارخانه یا پیمان کاران تولید هم در هنگام تعیین راهکارهایی برای طراحی ساختاری پیشرفته اهمیت دارد و باید  در نظر گرفته شود. مساله ی دیگری که باید پیش از بُرشِ فلز برای تولید ابزارهای نمونه ی اولیه و تولید ساختارهای آزمایشی به آن توجه شود شبیه سازی واقعی از ساختار توسعه یافته ی جدید است که انتظار داریم در زنجیره ی تامین حاصل شود.

  10. برنامه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها و افزایش قابلیت تحمل و نیرومندی محصولات. به دنبال راهکارهای خلاقانه ای که برای صرفه جویی در هزینه و افزایش قدرتمندی محصول می توان در نظر گرفت لازم است پوشش مناسبی هم برای بسته در نظر گرفت چرا که باید به نقاط دور و نزدیک ارسال شود. این امر به ویژه در مورد بطری های سبک وزن و برای کاهش لایه ها یا مواد موجدار صادق است. مهندسی شایسته ی این فناوری ها و ابتکارات به معنای در نظر گرفتن تمامیت و یکپارچگی بسته بندی- از تولید تا توزیع – آن است.

البته دقت داشته باشید که نیاز نیست پا را از حد فراتر گذاشت. به طور مثال مالکان برند ممکن است بخواهند بیش از حد روی یک ویژگی از بسته مانند قابلیت تحمل مانور دهند بدون آن که چارچوب کار گروهی  یا آنالیز مهندسی را در نظر بگیرند. این امر بر اهداف تولید مانند ضرورت کاهش هزینه های توزیع و یا نیاز به تجهیز مجدد و بالا بردن تنظیمات و آمادگی برای عملکرد مورد نظر تاثیر دارد.

11. به خاطر داشته باشید کانال های متفاوت نیاز به  تدابیر مختلف دارند. در نظر بگیرید تولید کننده ای چهار کانال فروش دارد: مغازه ها، فروشگاه ها، فروش الکترونیک و خدمات عرضه ی غذا (هتل ها، رستوران ها، کافه ها و مراکز توزیع غذا دراداره ها و سازمان ها و ...). بسته به مکانی که محصول باید به فروش برسد سیستم بسته بندی باید در اندازه و مواد تفاوت داشته باشد. بسته بندی ها می توانند درون کانال های متفاوت باشند. به طور مثال ظرف لیوان نقش مهمی د رکانال هایی مانند فروشگاه های خرده فروشی دارد و بعضی جاها ممکن است اهمیت کمتری داشته باشد. می توان برای ورود به کانال ها، تحقیقاتی درباره ی انگیزه های مشتریان، فرمت و اندازه هایی که ترجیح می دهند و توقعاتی که دارند انجام داد. در گرایش خرید به صورت اینترنتی که این روزها در حال افزایش است می توانید از این فرصت برای ارزیابی دوباره ی اندازه ی بهینه ی بسته برای مصرف مشتری استفاده کنید به جای آن که اندازه ی بهینه روی قفسه ی فروشگاه را در نظر بگیرید.

 

پست مرتبط

نظر خود را بگذارید