مدیران برند، فروش و بازاریابی در تولید کالاهای بسته بندی شده کار چالش برانگیز و هیجان انگیزی دارند. شناسایی فرصت های بازار و تهدیدات رقبا، بررسی پیام بسته و مفهوم آن در جهان، استرس و هیجانات، چالش های خاص، به هم ریختگی محیط بازار و توزیع کنندگان که احساس می کنند نظراتشان برای برند ضروری است؛ این ها همه از چالش هایی هستند که مدیران فروش و بازاریابی با آن ها رو به رو می شوند. مهندسین بسته بندی به تجربه دریافته اند که بسته بندی به هنگام توزیع با چالش هایی رو به روست که با خلاقیت برند و تیم بازاریابی مرتفع می شوند.این امردر کنار چالش هایی مانند قیمت، فناوری، عملیات و خط زمان است.
بخش های بازاریابی تا زمانی که دیتا و واقعیت های پشتیبانی را در اختیار دارند هیچ پاسخ منفی دریافت نمی کنند. در چنین موقعیت هایی مهندسین بسته بندی هیچ انتخابی ندارند مگر اینکه دیتای پشتیبانی مورد نیاز را جمع آوری نمایند و جزییات هزینه ها را بررسی کنند تا به گروه بازاریابی و فروش برند امکان نتیجه گیری بدهند. بهترین روش برای نتیجه گیری و به روزرسانی برنامه ی بررسی " دروازه ی سکو" است که به سهام داران و دست اندرکاران کلیدی امکان می دهد وضعیت و نتایج فراهم شده توسط گروه را به شایستگی ارزیابی کنند.
برای مرتفع کردن هر گونه شکاف و چالش در ارتباطات و پیش گیری از سردرگمی و ابهام میان بازاریابی، برند، فروش، عملیات ، زنجیره ی تامین و مهندسی بسته بندی می توانید از راهکارهای ساده ی زیر استفاده نمایید:
1. تکیه بر توصیفات کاربردی بسته. مدیران برند و بازاریابی در ارتباط با مشتری و نیازمندی های برند باید کاربردهای بسته را به خوبی و به صورت خلاصه تشریح کنند. افزون بر تعریف تصویر مطلوب برند با ذکر عباراتی مانند " ما نیاز به بسته ای صاف و هموار داریم" یا " بسته را محکم و زاویه دار بسازید" ؛ نیاز به معیار طراحی هدفمندی دارند. استفاده ی صرف از این اصطلاحاتف پایه ی ناپایداری برای مهندسی بسته می سازد و ممکن است منجر به اصلاح و بازبینی اضافی طراحی شود و یا نیاز به زمان بیشتری برای توسعه داشته باشد تا نتیجه ی نهایی به دست آید. نتیجه گیری روشن از مفهوم تجارتی بسته بندی، بخش مهمی از برنامه است که به خاطر کل گروه در نظر گرفته می شود.
2. کلی نگر باشید و دقت داشته باشید که همه ی سهام داران مشمول پروژه ی توسعه ی تجاری هستند. بهترین روش، استفاده از شیوه ی پردازش " دروازه ی سکو" (stage gate) است که به مدیریت برنامه برای به روزرسانی عملیات همه ی دست اندرکاران مهم می پردازد مانند: برند، بازاریابی، زنجیره ی تامین، فروش، عملیات، پردازش و مهندسی تجهیزات، مهندسی بسته بندی، مدیریت پروژه، توسعه ، کیفیت و امور مالی. که به روز رسانی و نگه داشت همه ی سهام داران اصلی کمک می کند .
موارد بالا همه در مرحله ی آغازین راه اندازی توسعه ی پروژه شرکت دارند. اگر فرمولی ندارید یا حتی مرحله ی دروازه ی سکو را در سازمانتان به طور خلاصه به کار نمی گیرید؛ گروه پروژه ای با مدیر پروژه در نظر بگیرید که به پشتیبانی و مدیریت توزیع محصول جدید کمک کنند. این گروه می تواند شامل دست اندرکاران شایسته باشد.
3. بردن پرسنل برند و بازاریابی به تورهای کارخانه. برخی کمپانی ها، تورها و سفرهای دسته جمعی منظمی به کارخانه برنامه ریزی می کنند که به همکاران برند، بازاریابی و فروش امکان می دهدقابلیت های دسته اول بسته بندی و واقعیت های تولید را در خطوط بسته بندی کمپانی مشاهده کنند. امکان دادن به شرکای بازاریابی و برند که از عملیات بازدید کنند باعث می شود ارتباط موثرتری با آن ها به وجود آید. چرا که آن ها می خواهند بیشتر درباره ی قابلیت های عملیاتی کارخانه بدانند.
4. گفتگو درباره ی قابلیت های موجود. جلسات بحث و بررسی عملی و کاربردی منظمی برنامه ریزی نمایید که به همکاران برند و بازاریابی امکان می دهد با شرکت د رآن به بحث درباره ی فرمت ها، اندازه ها و اشکال بسته بپردازند . انعطاف پذیری ذاتی در تجهیزات یا هر نوع انعطاف پذیری که بتوان به آسانی آن را افزود هم باید در مباحث مورد نظر قرار بگیرد. این گفتمان به طور کلی به پرسنل برند و بسته بندی کمک می کند تا حد امکان به تصویر روشن تری از کار برسند.
5. تضمین بازبینی و اطمینان. بازاریابی، برند و فروش تا حد امکان باید در عملیات مشارکت نمایند که مسایل را بهتر درک کرده و آنچه کاربردی تر و عملی تر است به کار گیرند.
6. اجتناب از کژفهمی های اصطلاحات فنی و علمی. بکوشید برای برند، بازاریابی، مهندسی و تولید از زبان و اصطلاحاتی استفاده نمایید که در حوزه ی بسته بندی هستند. به طور مثال درازا، پهنا و بلندی در رابطه با ماشین هایی که در این خط هستند معنای خاص خود را دارند. در اصطلاح بازاریابی این حرفه منظور از جلب نظر مشتری، ابعاد بسته ای است که روی قفسه ی فروشگاه ها قرار می گیرد. گاهی اوقات مفهوم ابعاد جعبه در این دو منظور با یکدیگر جا به جا می شود و ممکن است باعث خطاهایی شود. به طور طبیعی توضیح مختصری از تولید با جزییات و دقایق مهم آن و نیازمندی هایش در اجتناب از این کژفهمی ها مفید خواهد بود.
7. در مسیر دیگران گام بگذارید. مهندسی برند (مواد و ماشین آلات ) و بازاریابی می توانند همیشه بهترین موارد برای درک انگیزه ها و نیازهای یکدیگر باشند . بازاریابان باید پرسش هایی را که مهندسان می پرسند از قبل پیش بینی نمایند. مهندسان باید بدانند بازاریابان چه می کنند و چگونه با خریداران و خرده فروشان تعامل دارند.
نظر خود را بگذارید