• ArabicEnglishGermanPersian
  • | ورود اعضا
  • | ثبت نام رایگان

ده توصیه برای طراحی مناسب بسته ی مقاوم و پایدار

در دهه ی اخیر مهم ترین دغدغه و مساله در بسته بندی، مقاومت و سازگاری آن با محیط زیست (بسته بندی سبز) بوده است. آگاهی عمومی، فشارهای اقتصادی(مثل قیمت نفت) و سیاست های حکومتی بر هر جنبه از کار بسته بندی موثر است: از منبعش به عنوان مواد خام گرفته تا حیات نهایی بسته و باعث چالش های پیچیده ای در این صنعت می شود. این چالش ها در قابلیت مقاومت بسته موثرند. مثلا بسته های بیوپلیمری هنوز هم با موانعی مواجه هستند با این حال رشد قدرتمندی هم داشته اند.

برای رشد مقاوم و پایدار در خلال طراحی و توسعه مواردی هست که باید به آن ها توجه شود:

1. لیبل گذاری مقاوم. امروزه مصرف کنندگان آگاه از مسایل زیست محیطی به برندهایی توجه دارند که مقاومت بیشتری دارند تا بتوان آن ها را بارها مورد استفاده قرار داد و بازیافت کرد.

2. مواد زیست پایه. راهکارهای فناوری همچنان به محیط زیست گرایش بیشتری دارند.                                              

3. راهکارهای طراحی برای نسبت های بهینه ی تولید به بسته بندی. بسته بندی تا حد امکان باید کوچک باشد.

4. افزایش گرایش به مواد قابل بازیافت و سبک وزن. با توجه به رشد ذخیره سازی، مقاوم سازی محصولات و قابلیت بازیافت آن ها اهمیت بسیاری دارد. قوانینی مانندCal Recycle مورد قبول هستند.

5. افزایش رویکرد به فناوری های پوشش/ مانع جدید. مالکان برند به دنبال راهکارهای مقاوم تر و کاربردی تری هستند.

آغاز به کار از پایه ها

پس از سال ها مناقشه و کنکاش به حقایقی دست یافته ایم. اولا امروزه هیچ بسته ی کاملا مقاوم و پایداری وجود ندارد. اما پایداری در راه است و تلاش می شود به آن دست یابیم. امروزه پیشرفت های باورنکردنی در تولید بسته های پایدار صورت گرفته که زباله های محیط زیست را کاهش می دهد.

و دوم این که در اصطلاح پایداری و مقاوم سازی، مواد بسته بندی شامل شیشه ، پلاستیک، کاغذ و آلومینیوم می شوند که نمی توان آن ها را به صورت خوب یا بد طبقه بندی کرد. هر کدام مزایا و ضعف های خود را دارند. بستگی به کاربرد تولید و اهداف بسته بندی دارد. فناوری های جدید بخشی از قابلیت پایداری هستند.                                                   

بسته بندی معمولی کمتر از 10% از قطعات کربنی و مواد خام استفاده می کند و بیشترین مصرف را دارد. در حالی که قطعات بسته بندی معمولا کوچک هستند؛ اهمیت بسیاری دارند. اگر بسته در کارکرد اولیه اش یعنی حفظ تولید در زنجیره ی تامین و جلب مشتریان به خرید و مصرف با شکست مواجه شود همه ی انرژی صرف شده برای تولید آن به هدر می رود.

با در نظر داشتن این اصول اولیه در ذهن می توانید تغییراتی را اعمال کنید تا پایداری و مقاومت محصول را افزایش دهید:

1. در طراحی بسته روش چرخه ی حیات را به کار بگیرید. ابزارهای زیادی برای ارزیابی چرخه ی حیات(LCA) امروزه در دسترس هستند که به طراحان بسته بندی کمک می کنند تاثیرات بر محیط زیست را از طریق آپشن های بسته بندی مختلف بررسی کنند. یکی از این راهکارها،  نرم افزار طراحی آنلاین COMPASS بسته بندی(ارزیابی بسته بندی تطبیقی) است که به کاربران امکان می دهد مواد و طرح هایشان را براساس تنظیمات شاخص های زیست محیطی انتخاب کنند. نرم افزار بسته بندی هوشمند LCA هم یکی از ابزارهای LCA محور است از شرکت Earth Shift که به طراحان بسته بندی امکان می دهد تاثیرات زیست محیطی انتخاب های طراحی شان را ارزیابی کنند.

امروزه ابزارهای مختلفی در اختیار دارید که می توانید نتایج تصمیمات و انتخاب های خود را از طریق آنان مشاهده کنید. با این ابزارها بهترین تصمیمات را بگیرید که بهترین نتایج را هم برای محیط زیست داشته باشند.                                                 

2. ارزیابی هر بخش از بسته بندی. از خود بپرسید هرگونه تغییراتی که اعمال می شوند چه نتایجی دارند مثلا اگر از مواد کمتری استفاده شود، یا از مواد زیست محور و قابل بازیافت استفاده شود چه نتایجی کسب می شود.مثال هایی از موفقیت مقاومت و پایداری عبارتند از:

*روش RPET 100% قوطی شوینده: روش 4X غلیظ جدید شوینده ی 53-OZ که با روش تقویتی 100% PCRPET به مزیت های اصلی مقاومت و پایداری زیست محیطی دست می یابد. به کار گیری ابزار ارزیابی چرخه ی حیات نشان می دهد که با رزین PCR 100%، مصرف انرژی چرخه ی حیات بسته یا قوطی تا 78% کاهش می یابد و قطعات کربن آن تا 35%  پایین می رود برعکس روش جایگزین PET بکر.

*بسته های تیغ ژیلت که به روش قالب گیری فیبر قابل بازیافت ساخته می شوند: این فناوریpulp قابل قالب گیری جدید تا 75% پلاستیک کمتری استفاده می کند که شامل بسته بندی فیبر محور بیرونی و دوری پلاستیکی تیغ می شود. همچنین باعث کاهش سایز و وزن آن می شود که از مزیت های دیگر آن برای محیط زیست است. همچنین هر بسته 17% کاهش در وزن پالت و 16% تراکم افزوده در جرم پالت دارد. همه ی این مزیت ها بدون افزایش قیمت و آسیب به زیبایی بسته بندی.

*پوشش و غلاف قهوه ی گرم کوریگ(Keurig) قابل بازیافت است: شرکت کوریگ اعلام داشته که پوشش ها و غلاف های پلی پروپیلن جدید ماگ های قهوه ی آن گام پیشروانه ی دیگری در جهت کاهش تاثیرات منفی زباله های زیست محیطی هستند و این شرکت قصد دارد تا سال 2020 به همه ی اهداف سبز خود برسد و محصولاتی صد در صد قابل بازیافت تولید کند. برای غلاف ماگ ها از 3 تا 4 فرمت قابل بازیافت استفاده می شود. هدف کوریگ این است که پوشش های فنجان قهوه ی گرمش را تا سال 2020 به قابلیت بازیافت 100% برساند.                                                     

*اوریکا. شرکت تولید کننده ی نان ارگانیک اوریکا برای بسته بندی نان هایش به جای کیسه های قبلی از بسته های PE نیشکر 36% استفاده می کند. علاوه بر مزایای بازاریابی این بسته نان های پلی اتیلن جدید، از 36% مواد زیست محور ساخته شده اند. این بسته بندی جدید تاثیر بسزایی در کاهش چشمگیر گازهای گلخانه ای دارد.

براساس آنالیز چرخه ی حیات که توسط تامین کننده ی مواد Braskem انجام شده برای تولید هر تن PE سبز تقریبا2.15  تن CO2 از اتمسفر گرفته می شود. PE سبز علاوه براینکه همان ویژگی های PE سوخت های فسیلی را دارد 100% قابل بازیافت است.

تامین کنندگان و کمپانی های توسعه ی فناوری دسته سوم، فناوری و نوآوری های جدیدی را در رابطه با کانتینرها، کلاهک ها، لیبل ها و بخش های دیگر بسته توسعه داده اند که باعث قطعات کمتر و کاهش برچشب قیمت می شود.

3. بررسی جایگزین هایی برای بسته بندی توزیعی. فناوری ها ی نوین مواد و ماشین آلات به بسته بندان امکان مصرف کمتر مواد برای ساخت بسته های چند کاره، مجموعه ها و پالت ها را می دهند. مانند بسته بندی های آماده برای قفسه که سطح مصرف را در خرده فروشی ها کاهش می دهند.

در عملیات توزیع آب استفاده از فناوری های نوین بسته ی شرینک به جای موارد چین دار در بطری های آب باعث کاهش خطر اتلاف آب می شود. بطری های پلی پَک محکم و مقاوم هستند و نیاز به دوری یا پدهای چین دار ندارند. با استفاده از Nested Pack ، آب نامحدود (unlimited water) باعث کاهش قیمت هر بسته می شود. طبق تحقیق الیوت هنری مالک کمپانی، مشتریان به بسته بندی های جدید بیشتر علاقمند هستند. چرا که از مواد کمتری استفاده می کند، راحت تر تنظیم می شود و  جذاب تر است.                                                   

چندین گزینه برای پالتیزینگ و بند کِششی مقاوم تر وجود دارد که عبارتند از ماشین های مهندسی که مصرف لایه های پوششی را بهینه سازی می کنند. روش دیگر حذف  بند کششی و ذوب داغ در چسب های انتقالی است مانند Lock n pop که بار را ثابت کرده و قطعات پالت را کاهش می دهد. در کالیفرنیا یک تولیدکننده ی مواد غذایی از ارگانیک های نخستین برای پوشش  پالت پلی پروپیلن قابل مصرف مجدد استفاده کرد که می توان بیش از 250 بار از آن استفاده کرد. براساس برآورد این کمپانی  4500 lb مصرف مواد سالانه و 40% مصرف بند پالت حذف می شود.

4. به دنبال روش هایی برای مصرف مجدد و قابلیت بازیافت بسته هایتان باشید. در کاستاریکا ، کلبه ی پیتزا به مشتریان خود جعبه ی پیتزای جدیدی را معرفی کرده است که به گونه ای طراحی شده که به صورت دو بشقاب و یک جعبه ی کوچک تر برای پس مانده ی غذا باز می شود. چند سال پیش مرغ سوخاری کنتاکی(KFC) اقدام به تولید بسته های قابل بازیافتی کرد که از پلی پروپیلن ساخته شده بودند و با داشتن فناوری مجرای خروج می توانستند رطوبت را از طریق سوراخی که در درپوش بود خارج کنند . این بطری های شفاف دارای درپوش قرمز رنگ قابل بازیافت بودند  حامل ایمنی مایکروویو و ماشین ظرف شویی.

اما قابلیت بازیافت تنها برای بسته بندی های غذایی نیست. شرکت پوما هم توجه خاصی به این امر داشته است و " بسته ی کوچک هوشمند" جذاب و قابل بازیافتش را برای کفش های ورزشی خود طراحی کرده است. پوما با استفاده از این بسته ها مصرف کاغذ خود را تا 65% کاهش  داده است همچنین مصرف آب، انرژی و سوخت دیزل هم تا 60% در سال کاهش یافته است.

5. تغییر در تولید. بهترین مثال از طبقه ی تولیدی که تحت تاثیر تغییرات چشمگیر برای بسته بندی مقاوم قرار گرفت طبقه ی محصولات خانگی است. کمپانی های CPG تولیدکننده ی شوینده ها و مواد                                                   

پاک کننده ی شیمیایی بیشتر به فرمول هایی روی آوردند که مصرف آب را برای تولیدات خود از خانه تا به روی قفسه فروشگاه ها کاهش دهند و سایز قوطی ها را کوچک تر کنند. شاید بیش از همه این موارد استفاده شده: روش فرمول شوینده ی 8X که می تواند 50 بار را با هر بطری 20-OZ و 25 بار را برای هر بطری 10-OZ بشوید. همچنین در صنعت تولیدات پاک کننده ی محبوب بیشتر سیستم ها به بسته بندی قابل بازیافت روی آورده اند. راهکار مقاوم سازی جدید 4X هم با چگالی شوینده ی 53-OZ و بطری PCR r PET 100% از راهکارهای دیگر هستند.

راهکار مقاومت پذیری صنعت مشروبات الکلی دیگری هم توسط کمپانی کاغذ-فوم ابداع شده است. مدیران آن از دوری های (tray) سبز برای بسته بندی خود استفاده می کنند. از مواد زیست محور تایید شده و قالب گیری تزریق ثبت شده در این فناوری جدید استفاده شده است. این فناوری به مشتریان خود در صنایع الکترونیکی، پزشکی، زیبایی و غذاهای خشک در ایالات متحده، اروپا و آسیا خدمات می دهد.

یک مثال دیگر از این تغییرات بسته بندی که کمتر شناخته شده است مربوط به تولیدکننده ی همبرگر Mill s Betty Crocker است که چندین سال قبل با الهام از شکل فیزیکی نودل ها، کارتن هایی با اندازه ی کوچک تر طراحی کرد. این شرکت با این طراحی جدید 890000lb در فیبرهای کاغذی،  11% در انتشار گازهای گلخانه ای و 500 کامیون در حمل و نقل جاده ای خود سالانه صرفه جویی کرد.

  6. تا جایی که امکان دارد طراحی براساس قابلیت بازیافت باشد. یکی از موثرترین روش های  پیش گیری از هدررفت انرژی در تولیدات بسته بندی کارخانه، بازیافت است. در حالی که امروزه بسیاری از مواد مانند کاغذ و PET قابل بازیافت هستند گاهی اوقات پوشش ها، لیبل ها  و بخش های دیگر بسته چه کاربردی و چه تزئینی را برای بازیافت به واحدهایی تحویل می دهند. اما آپشن های جدیدی پدیدار می شوند.

فناوری جوهر مایع پیشرفته در جعبه های تاشو باعث کاهش هزینه ها شده است چرا که از لوحه ی SBS ، پلی استر متالیزه شده  و لمینیت های هولوگرافیک به جای سوخت گران و کمتر تجدید پذیر فسیلی استفاده می شود و می توان آن ها را با یک بار چاپ انجام داد. در سال 2015 جعبه های تاشوی Hub  به انتخاب انجمن خرده فروشی جهانی به دلیل بهترین بسته بندی برنده ی جایزه ی افرای تاج سلطنتی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

فناوری بسته بندی قابل بازیافت دیگر که سبب جلب بیشتر مصرف کنندگان شده است بسته بندی قالب گیری pulp از برندهای اکولوژیک است. بیشترین کاربرد این مواد از نسل هفتم آن ها ست که با چگالی 4X برای شوینده های مایع از سال ها قبل تولید شده است. قوطی آن ها دارای پوسته ی بیرونی  قالب گیری شده به صورت pulp است که 70% کارت بورد قابل بازیافت دارد. 30% روزنامه های قدیمی را می توان بیش از 7 بار بازیافت کرد. پوشش داخلی بسته تنها از پلی اتیلن ساخته شده است و مناسب بازیافت با کیسه های نایلونی بقالی هاست. و درپوش پلی پروپیلن بسته را می توان از طریق برنامه ی بازیافت Gimme 5 مورد مصرف دوباره قرار داد.     

7. به کارگیری تدابیری برای بسته بندی که مصرف را تشویق می کنند. براساس گزارش سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا تقریبا 34 میلیون تن از مواد غذایی تولید شده در ایالات متحده سالانه هدر می شوند. بنابراین بسته بندی می تواند اهمیت بسیاری در کاهش این حجم اتلاف و هدر رفت داشته باشد. در میان فناوری هایی که برای کاهش دورریز و اسراف مواد غذایی استفاده می شوند می تواند از بستن دوباره ی بسته، وضوح تاریج انقضا و فناوری هایی که به تخلیه ی مواد از بسته کمک می کنند اشاره کرد. به طور مثال استفاده از سطح غیرچسبناک برای موادی مثل سس مایونز می تواند سُر خوردن راحت تر و کامل تر سس از بسته را تسریع کرد و مانع چسبیدن زیاد سس به دیواره ها شد.

در حالی که به نظر می آید بسته های حجیم مقاومت بیشتری نسبت به بسته های تک و واحد داشته باشند، بسته های کوچک تر کامل تر مصرف می شوند و بیشتر با محیط زیست سازگارند.

8. مواد از کجا تامین می شوند. خرده فروشان و مصرف کنندگان

    به دنبال کمپانی های CPG هستند که شفافیت بیشتری درباره ی عملیاتشان دارند. این مزیتی برای آن هاست که بدانند مواد بسته از چه منبعی تامین می شوند. اخیرا شرکت تولید کننده ی اسباب بازی Mattle مورد انتقاد صلح سبز قرار گرفته  و متهم به استفاده از بسته های مقوایی شده که منبع آن ها از الوارهای جنگل های بارانی اندونزی تامین می شود. مَتِل براساس اصول مقاومت و پایداری جدید خود اعلام کرده که از فیبرهای کاغذی و چوبی استفاده می کند.

در مزرعه ی استونی فیلد غلات اصلاح شده به صورت غیرژنتیکی (GM) تولید می شود. وقتی از کیسه های بیوپلاستیک تولید شده با غلات برای ظرف ماست های خود استفاده کرد تامین کننده ی رزین که قبلا با او کار می کرد نتوانست غلات غیر MG او را گارانتی کند و استونی فیلد اولین خریدار اصلی تایید دورنمای کاری شد که تضمین می کند میزان محصول تولید شده برابر با استانداردهای  پایداری کشاورزی است.

9. زنجیره ی تامین و سیستم توزیع را برای بررسی فرصت های ذخیره سازی و صرفه جویی ارزیابی کنید. در دومین همایش سالانه ی بسته بندی در دانشگاه ایالتی میشیگان، کِوین هوارد مشاور

Packnomics LLC در سخنرانی خود بر اهمیت طراحی بسته بندی از بیرون به داخل به جای از داخل به بیرون تاکید کرد که "هزینه های لجستیک توزیع را کاهش می دهد و برای محیط زیست اهمیت بسیار دارد. همچنین بعضی بسته ها، استانداردهای ISTM (ارزیابی ترانزیت ایمن بین المللی) را نمی گذرانند و مستقیم وارد خط لوله ی توزیع می شوند."

پیام او در پایان شامل اشغال فضا توسط بسته هایی بود که از مواد بیشتری استفاده می کنند و حمل و نقل و دست کاری و ذخیره سازی آن ها وسیع تر است. باید اندازه های بسته ها را کاهش داد که تاثیر قابل توجهی هم در قیمت آن ها دارد.

  تغییر زنجیره ی تامین سنتی باعث رشد گرایش به زنجیره ی تامین تجارت الکترونیک شده است. به این ترتیب فرصت های جدیدی به لحاظ فضا در اختیار بسته بندی قرار گرفته است. از فرصت های ارسال به صورت تجارت الکترونیک آگاه باشید.

در حالی که به دنبال تجارت الکترونیک و افزایش مقاومت و پایداری محصولات هستیم از توسعه ی بسته بندی در تنظیمات قفسه های فروشگاه ها غافل نباشید. از طریق تجارت الکترونیک بسته ها مستقیم به دست مصرف کننده می رسند به جای آن که روی طبقه ی فروشگاه ها قرار بگیرند. بنابراین برندها می توانند به اندازه های ساختاری بهینه ای با توجه به فرصت های جدید دقت کنند و راهکارهای پایداری محصولاتشان را افزایش دهند.

10. بررسی مواد ساخته شده از خوراکی ها. بسته بندی بر مبنای مواد خوراکی و گیاهی باز مصرفی از بیوپلاستیک های  تولید شده از ذرت و نیشکر گرفته تا بسته های نگه دارنده ی ساخته شده از ریشه ی قارچ ها به سرعت در حال گسترش اند.

به طور کلی با هر فناوری جدیدی که معرفی می شود تعادل میان کاربرد مواد زیست محور این فناوری جدید با مواد سنتی به وجود می آید.

یک مثال تازه از بسته بندی زیست محور جدید، محصولات(RBW) است که برای بسته بندی خود از ریشه های قارچ استفاده می کند که هم سریع تر بسته بندی می شوند و هم آسیب کمتری در هنگام بارگیری می بینند و هم پایداری بیشتری دارند.                                                

هنگام ارزیابی این مواد غذایی بازمصرفی برای استفاده به عنوان مواد بسته بندی باید این نکات را ند نظر داشته باشید: از روش چرخه ی حیات کامل استفاده کنید، بدانید این مواد چگونه در جریان بازیافت عمل می کنند و بدانید  مواد خام کجا باید ذخیره شوند و مطمئن شوید بسته بندی نهایی کاربری مورد نیازتان را تامین می کند.

پست مرتبط

نظر خود را بگذارید