استفاده از تور سوپر بلو
سيستم سوپر بلو براي نخستين مرتبه در آمريكا ارائه شد كه براي پوشش سيلندرهاي انتقال و سيلندر تحويل كه به طرف چاپ شدة كاغذ تماس دارد، بكار ميرود. مجموعه اين پوشش سيلندر شامل يك زمينه اصلي با پوشش مخصوص بر روي سيلندر انتقال يا تحويل سوار ميشود. يك تور مخصوص براي كشيدن جذب مركب روي آن محكم قرار ميگيرد و اين مجموعه كه شامل زمينه اصلي و تور ميباشد، به همراه كاغذهاي چاپ شده حركت ميكند. اين مجموعه بر روي سيلندر انتقالي نصب ميشود. اين حقيقت كه تور و كاغذ چاپ شده ميتوانند با هم حركت كنند. تقريباً به طور كامل مانع از ايجاد هرگونه خراش و علامت در سطح چاپ ميشود.
تعويض سيستم تور سوپر بلو
اگر تور سوپر بلو خاصيت كششي مركبيشدن با خاصيت جذب مركب خود را از دست دهد بايستي تور تعويض گردد. نصب تور سوپر بلو بايد خارج از ماشين انجام گيرد، در صورت لزوم دو روية توري را در لب پنجه پوشش اصلي نيز تعويض كنيد.
پس از باز كردن رول تور سوپر بلو و گستردن تور بر روي زمينه اصلي، در حاليكه تو را با انگشتان دست چپ بر روي برچسب محكمكننده فشار ميدهيد. با دست راست، تور را به عقب بكشيد. حالا رول تور سوپر بلو را بدون هيچگونه كششي از لبه اصلي برچسب بر روي پوشش اصلي بگسترانيد و آنرا به صورت هموار روي پوشش قرار دهيد تا رسيدن به باند برچسب بهصورت يكنواخت باشد. در انتهاي پوشش اصلي تور سوپر بلو را بر روي برچسب محكمكننده ايمني محكم كنيد كه دو سانتيمتر بيشتر از پوشش اصلي باشد.
ابزار اتصال را به ميله روي روكش متصل كنيد و ميله را روي پيچهاي آويزان كنيد بوسيله آچار در جهت روكش در قسمت بالاي پيچ فشاري آنرا سفت كنيد.
براي ارائه واضح روش بستن تور سوپر بلو، اين روش با تصاوير نشان داده شده است.) يك فنر باعث ميشود كه تور براحتي آويزان شود.
بوسيله آچار در جهت روكش در قسمت بالاي پيچ فشاري آنرا سفت كنيد.
براي صحت و درستي مراحل عمل سيستم تور سوپر بلو، برآورد و تخميني داشته باشيد كه آيا مطابق تصوير تشريح شده ميباشد يا نه؟
تور سوپر بلو را بر روي گيرههاي سمت اپراتور و موتور فشار داده و كشش آنرا كنترل كنيد. اگر كشش تور صحيح باشد، آن را بايد بتوان 3 تا 4 سانتيمتر نسبت به مركز كشيد.
نگهداري سيستم تور سوپر بلو
سيستم سوپر بلو براي اپراتوري و كار با ماشين ساده است و اگر از دستورالعملهاي زير براي سوپر بلو پيروي كنيد اثر فوق العاده آن را خواهيد ديد.
1. بصورت هفتگي كنترل كنيد كه تور شل نشده باشد
1-1. سيلندر انتقال را طوري بچرخانيد كه بتوانيد مركز تصوير را كنترل كنيد.
1-2. با دو انگشت تور را گرفته و حدود 4 تا 6 سانتيمتر از سطح سيلندر بكشيد، اگر سطح تور بيش از 4 ميليمتر از مركز آن كشيده نشود، تور بسيار سفت است جهت شل كردن تور به قسمت 3/1 مراجعه كنيد.
1-3. تور را رها كنيد، تور بايد بطور فنري روي سطح سيلندر به عقب برگردد اگر تور به وضعيت سابق خود برگردد، كشش تور صحيح خواهد بود. اگر تور به وضعيت سابق خود برنگردد بسيار شل است و بايستي سفت شود.
2. تور سوپر بلو را در حالت كشش صحيح قرار دهيد.
2-1. تور را از گيرههاي سمت اپراتور رها كنيد.
2-2. تور را حدود 3 تا 6 ميليمتر سفتتر كنيد. براي اين كار از انتهاي پنجه شروع كرده و تا پشت لبه انتهايي سيلندر تور را از مركز سيلندر به سمت جانبي بكشيد.
2-3. تور را با تكرار مراحل 1-1 و 1-2 محكم كنيد.
2-4. اگر تور هنوز شل است، از سمت موتور ماشين چاپ، دوباره آن را محكم كنيد مراحل 1-1 و 1-2 را تكرار كنيد.
تور را همچنين به تناوب از سمت اپراتور 2-5 و سمت موتور سفت كنيد تا تور به حالت اوليه خود برگردد.
3. تور سوپر بلو را شل كنيد.
3-1. گيره تور را از سمت اپراتور باز كنيد.
3-2. از انتهاي پنجه تا انتهاي تور آن را از سمت اطراف به سمت مركز 3 تا 6 ميليمتر بكشيد.
3-3. تور را با تكرار مراحل 1-1 و 1-2 محكم كنيد.
3-4. اگر تور هنوز خيلي سفت است مجدداً از مست موتور كار را تكرار كنيد.
3-5. به تناوب تور را از سمت موتور و اپراتور شل كنيد تا كشش تور در اندازه مورد قبلو قرار گيرد.
3-6. تور شل نميشود، كشش خود را از دست داده است. طبق دستورالعملهاي تعويض تور در قسمت تعويض سيستم تور سوپر بلو تعويض كنيد.
4. از ابتدا تا انتها، شكم دادهگي تور را كنترل كنيد.
4-1. سيلندر انتقال را بچرخانيد تا انتهاي آن را ببينيد.
4-2. اگر كشش تور همراه با شكم دادهگي است، تور بايستي سفت شود.
4-3. باند برچسبي خميده كه بر روي تور قرار دارد را جدا كرده و تور را از گيرهها رها كنيد.
4-4. تور را روي سيلندر انتقال بكشيد.
4-5. تور را وارد گيرهها بكنيد.
4-6. مراحل را با اعداد 5 تا 5/7 سانتيمتر تكرار كنيد.
هشدار:
جهت تميز كردن تور، از حلال استفاده نكنيد، زيرا سبب آسيبرساندن به تور گرديده و در نتيجه باعث بروز مشكلات، علائم و خراشهايي در تصوير چاپ شده ميگردد.
اگر از ماشين جهت ورنيزني UV و يا چاپ تنپلات استفاده ميشود، بايستي تور را از ماشين باز كرده و از ورق و ميلهها و قرقرههاي پلاستيكي استفاده كنيد.
عيبيابي سيستم سوپر بلو
كار سيستم سوپر بلو فقط زماني صحيح خواهد بود كه تور مخصوص خيلي محكم و سفت بسته نشده و بتواند همراه صفحات چاپ شده حركت كند، لطفاً همواره اين مطلب را به خاطر داشته باشيد.
1. در لبههاي تور سيستم سوپر بلو روي سيلندر انتقال علائمي يا تحويل ديده شود:
1-1. تور را در جهت سيلندر انتقال، مطابق با آنچه در ارتباط با شماره 3 بخش پيش گفته شد، شل كنيد اگر اين عمل مشكلات شكار را برطرف ننمود، تور را از گيرههاي سمت موتور و اپرتور رها و بگذاريد تور آزاد باشد، بعد از تكميل كار تور را مجدداً ببنديد.
1-2. كنترل كنيد كه هيچگونه گريس يا حلال روي تور جاييكه علامت است، نباشد در اين صورت بايستي تعويض شود.
2. هنگاميكه خراش يا علائمي در وسط كاغذ چاپ ديده شود:
2-1. تور را مطابق آنچه در بند شماره 3 بخش پيش اشاره شد شل كنيد اگر باز هم علائمي بر روي كار ديده شد، انتهاي دنباله تور را به ملايمت شل كنيد.
3. علائم يا خراشهايي كه در قسمت بالائي كاغذ چاپ شده ديده شود:
3-1. كنترل كنيد كشش تور صحيح باشد، اگر تور زياد سفت باشد و يا تور همراه صفحات چاپ شده حركت نكند، علامت يا خراش ايجاد ميشود، براي شل كردن تور طبق بخش 3 بخش پيش عمل كنيد.
3-2. اگر تور شل نشود، خاصيت ارتجاعي خود را از دست داده، تور را طبق دستورالعمل تعويض، عوض كنيد.
3-3. علائم و خراشهائي از مركب بر روي تور سوپر بلو قرار ميگيرد.
اگر مركب فرم بر روي تور سوپر بلو خشك شده باشد، آنرا مطابق روش زير تميز كنيد:
تور را با يك دست كشيده و با دست ديگر مركب خشك شده را با پارچه مرطوب برطرف و تور را تميز كنيد همگي ذرات مركب خواهند افتاد و سپس ماشين را بدون كاغذ و با سرعت زياد حركت دهيد تا ذرات مركب خشك شده به كف ماشين پرتاب شوند. اين عمل را ادامه دهيد و بدين ترتيب عمر مفيد تور تا صدها هزار چاپ افزايش مييابد. سه تور همراه ماشين ميباشد كه اصولاً بايد بطور عادي حدود 6 ماه كار كند.
3-4. كنترل كنيد كه به سطح پوشش اصلي سوپر بلو جسم خارجي نچسبيده باشد. مركب يا ورني خشكشده سبب ميشود تا تور ذرات مركب را منتقل كرده و در نتيجه علائم و خراشهايي ايجاد شود و نهايتاً باعث بروز مشكلاتي گردد. تور را برداريد و سطح آنرا تميز نموده و مجدداً تور را جايگزين كنيد. با مخلوطي مساوي از الكل و آب 50 درصد فقط اين نقاط اصلي مركبي شده را تميز كنيد، دقت كنيد كه هر علامت مركبي را نبايد با سابيدن سخت از بين برد.
3-5. براي ضخامت صحيح مركب نوار رنگ را كنترل كنيد مقدار زيادي چاپ ميكنيد، تور روي چاپ اثر ميگذارد مقدار مركب را كم كرده و مجدداً چاپ كنيد. علائم بايد از بين رفته باشند.
كنترل كنيد ميلههاي محافظ با روكش قرمز، فاصله آن از لايه مركب در تصوير چاپ شده، صحيح باشد. اگر شما در حين چاپ با مقداري كاغذ باطله تميز تماس داده و مجدداً آنرا تميز كنيد تا مركب كاملاً محو شود.
4. علائم و خراشهائي كه در انتهاي صفحه چاپ شده اگر راه كاغذ صحيح نباشد، ديده شوند.
4-1. سيلندر انتقال را حركت دهيد تا انتهاي لبه آن را ببينيد و سپس شكمدادگي و كيسافتادگي تور را كنترل كنيد. اگر تور شلتر از حد معمول باشد و حالت كيسهاي پيدا كند. آنرا مطابق بند 4 بخش پيش سفت كنيد.
5. گيرهها شل شده باشند:
5-1. نوار برچسب محكم كننده را به صورت برچسب محكمكننده، برچسب را بر روي زمينه اصلي بگذاريد. مطمئن شويد كه برچسب به انواع فلزات ميچسبد، قسمتهاي جلوئي فلزي و همه قسمتهاي روغني سيلندر انتقال را تميز كنيد.
6. وقتي كاغذهاي كوچك چاپ ميكنيد. مركب روي سيلندر چاپ برروي تور منتقل ميشود، سيلندرهاي شماره يك در جهت سراشيب به پايين قرار ميگيرد.
6-1. از اندازه كاغذ كوچك در زير لاستيك استفاده كنيد يا مركب را طبق روشي كه قبلاً شرح داده شد، برداريد.
7. اشكلات چاپ بدون علت:
7-1. تور را با يك تور جديد تعويض كنيد. روشهاي ارائه شده از سوي كارخانه ممكن است ديگر مؤثر نباشد زيرا به مدت زيادي از تور استفاده شده است.
نظر خود را بگذارید