• ArabicEnglishGermanPersian
  • | ورود اعضا
  • | ثبت نام رایگان
  1. سازگاری بسته بندی با محیط زیست

امروزه محيط زيست به طور فزاينده اي به مسئله اي حياتي و بسيار مهم براي همه اقشار مردم چه در جايگاه مشتري و چه در جايگاه توليد كننده تبديل شده است، بنابراين شركتها مجبورند به خاطر ارضاي نيازهاي مشتريان و عمل به مسئوليت اجتماعي و حمايت از حقوق مصرف كنندگان، مسائل مربوط به حفظ محيط زيست را در فعاليتهاي خود جاي دهند. مثلا مك دونالد نمونه بارزي است كه به خاطر حمايت از حقوق مصرف كنندگان و ارضاي تقاضاي آنها تركيب بسته بندي هاي خود را عوض كرده است و يا توليد كنندگان تيونا، تكنيكهاي ماهيگيري را اصلاح كردند چرا كه دلواپسي مردم نسبت به تورهاي ماهيگيري و در نتيجه مرگ دلفينها بالا رفته بود.[1]

برای نزدیک به یک دهه، بزرگترین تلاش در بسته بندی حرکت به سوی بسته بندی سازگار با محیط یا سبز است. بخاطر مسائلی چون تقاضای خرده فروشان، آگاهی عمومی، فشار های اقتصادی(به ویژه نفت) و سیاست های دولتی، سازگاری تمام جنبه های یک بسته بندی، از تامین مواد خام گرفته تا پایان عمر آن را تحت تاثیر قرار داده و به همین دلیل به عنوان یک مقوله بسیار پیچیده شناخته می شود.

هفت اصل از جانب توليد کنندگان در زمينه توليد بسته بندي هاي سازگار با محيط زيست:[2]

  • حذف بسته بندي در برخي اجناس و يا مواد غذايي
  • کاهش بسته بندي مواد 
  • استفاده از بسته بندي هاي قابل استفاده مجدد 
  • قابل تجديد 
  • قابل بازيافت 
  • سود (سود اقتصادي - هدف نهايي پس انداز يا هزينه خنثي) 
  • آموزش

به صورت اصولی شروع کنید

پس از سال ها بحث و جستجو، حقایق عمیقی را از این موضوع دریافته ایم. اول اینکه در حال حاضر یک بسته بندی کاملا سبز وجود خارجی ندارد. در عوض سازگاری یک فرایند است. هدف اینست که در طول زمان سازگاری بسته بندی را به گونه ای ارتقا دهیم که اثرات محیطی آن کاهش یابد.

دوم، در بحث سازگاری، مواد اولیه بسته بندی، شامل شیشه، پلاستیک، کاغذ و آلومینیم، را نمی توان به عنوان خوب یا بد دسته بندی کرد. بلکه بسته به کاربرد محصول و هدف و انگیزه از تولید بسته بندی هر کدام مزایا و نواقص خود را دارند. مصالحه یکی از اجزای ذاتی در ایجاد سازگاری می باشد.

و آخر اینکه، بسته بندی باید با توجه به نقش آن در زنجیره کلی تامین محصول مورد بررسی قرار بگیرد. معمولا بسته بندی کمتر از 10% از کربن به جا مانده از محصول را به خود اختصاص می دهد. تولید مواد خام و استفاده مشتری اغلب بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهند. در حالی که اثر بسته بندی ممکن است ناچیز باشد، اهمیت آن را نمی توان درک کرد.

 اگر بسته بندی در مراحل اولیه استفاده، از قبیل پشتیبانی از محصول در زنجیره توزیع، جلب نظر مشتریان برای خرید و تسهیل فرایند مصرف، شکست بخورد، تمام انرژی مصرف شده در تولید با تلف شدن محصول به هدر می رود.

بیشتر بخوانید:

ایجاد تعادل در خطرپذیریِ استفاده از نوآوری


پست مرتبط

نظر خود را بگذارید