• ArabicEnglishGermanPersian
  • | ورود اعضا
  • | ثبت نام رایگان

  منابع طراحی و فنی برای سازگاری بسته بندی محصول[1]

تا 5 سال پیش، طراحان اطلاعات کمی برای تولید یک بسته بندی سازگار در اختیار داشتند. اندکی بعد در سال 2004، گروه بسته بندی سازگارِ[2](SPC) وابسته به GreenBlue شروع به تولید یک سری از گزارشات، تحقیقات و ابزارهای نرم افزاری نمود که به طراحان بسته بندی اجازه می داد تصمیمات منطقی و مناسبی اتخاذ کنند.

در اینجا یک مرور کلی روی برخی از مهترین گزارشات می کنیم. تمام آنها برای اعضا رایگان و برای افراد غیر عضو کمتر از 150 دلار می باشد.

  • رهنمودهای طراحی برای بسته بندی سازگار

این رهنمودها یک دوره فشرده بسیار خوب برای قدم گذاشتن در طراحی و توسعه یک بسته بندی سازگار می باشد، که4 هدف طراحی سازگار را پوشش می دهد: بهینه سازی منابع، تامین مسئولانه، سالم بودن مواد اولیه و بازیافت منابع. برای نیل به هر یک از این اهداف، این رهنمودها خواننده را از طریق آشنایی با یک سری از پرسش های کلیدی، مثال هایی از روشهای طراحی، ایده های جدید و طراحان طراز اول به پیش می برد تا بتواند با شیوه ای نو و تازه به بسته بندی نگاه کند. این نشریه 104 صفحه ای به عنوان یک استاندارد طلایی برای درک چگونگی محقق ساختن اهداف سازگاری در مرحله تولید یک بسته بندی به شمار می آید، و بطور خاص برای مهندسان توسعه و طراحان بسته بندی نوشته شده است.

  • بستن حلقه: طراحی برای رهنمودهای بازیابی (آلومینیم، شیشه، کاغذ و فولاد)

به منظور تشریح روش های طراحی SPC، طراحی برای روش های بازیابی بسته بندی آلومینیم، شیشه، کاغذ و فولاد، درک عمیق تری از اینکه چطور طراحی بسته بندی می تواند هدف بازیابی منابع را محقق کند، بدست می دهد. بسته ای شامل چهار گزارش به طراحان می آموزد که چگونه فرایند های انجام شده روی بسته بندی یا اجزای اضافه شده به آن در حین طراحی، روی قابلیت بازیافت شدن و همچنین، در مورد کاغذ، قابلیت تبدیل شدن به کمپوست اثر می گذارد. طراحی برای رهنمودهای بازیابی، توسط موسسه Postconsumer Plastic Recycler مورد تقدیر و به عنوان مکمل طراحی برای رهنمودهای بازیافت بتری های پلاستیکی مورد توجه قرار گرفت.

  • رهنمودهایی برای استفاده از مواد بازیافت شده در بسته بندی

استفاده روز افزون از مواد بازیافت شده در بسته بندی مدتهاست که به عنوان کلید اصلی استراتژی سازگاری توسط بسیاری از تولید کنندگان بسته بندی که می خواهند حلقه بازیافت را تکمیل کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال شرکتهایی که در زمینه بسته بندی و تبدیل مواد فعالیت می کنند باید با چالش های فنی، کنترلی و ظاهری که بخاطر استفاده از مواد بازیافت شده در بسته بندی پلاستیک و کاغذ با آن مواجه می شوند، مبارزه کنند. این دو گزارش، که یکی روی پلاستیک و دیگری روی کاغذ و مقوا تمرکز کرده است، استفاده از ترکیبات بازیافت شده در کاربردهای بسته بندی با حجم بالا را مورد توجه قرار می دهد و راه حل های واقع بینانه ای را برای بسیاری از مشکلات پیش روی استفاده از مواد بازیافت شده ارائه می کند.

  • سیستم برچسب بازیافت شده برای بسته بندی

طراحی سازگار برای بسته بندی شامل برچسب نیز می شود. تعداد بسیار زیاد برچسب های بازیافت شده در بسته بندی های امروز موجب سردرگمی در فروشگاه می شود. SPC گزارش How 2 Recycle Label را ایجاد کرد تا با تولید برچسب های واضح، شفاف و متناسب که صنعت را به ارتیاط با مشتریان برای فهماندن چگونگی بازیافت بسته بندی بعد از مصرف تشویق می کند، از سردرگمی ایجاد شده بکاهد. سیستم برچسب اختیاری ازطریق اسپانسر خارجی توسعه یافت و با داده های جمع آوری شده بر اساس راهنمایی کمیته تجارت فدرال، پشتیبانی شد. این برچسب هم اکنون در حال گذراندن دوره آزمایشی در بازار می باشد.

  • ارزیابی بسته بندی مقایسه ای

COMPASS[3](ارزیابی بسته بندی مقایسه ای) یک نرم افزار آنلاین برای طراحان بسته بندی و مهندسان است تا بتوانند اثرات انسانی و محیطی را روی طرح های بسته بندی خود، از مرحله تولید تا پایان مصرف، بررسی کنند.

COMPASS مقایسه ای از ویژگی های طراحی بسته بندی بر اساس استانداردهایی مانند مصرف سوخت فسیلی، مصرف آب، انتشار گازهای گلخانه ای و تولید سموم آبی ومضر برای انسان، انجام می دهد. برای انجام این مقایسه، COMPASS در محاسبات خود از داده های متوسط صنعت بر اساس میزان تولید، استفاده می کند. به همین دلیل این نرم افزار بهترین ابزار برای راهنمایی و محک صنعتی می باشد که می تواند برای اگر های پیش رو پاسخی مناسب ارئه کند؛ البته نه به این معنی که جواب قطعی بدهد یا ادعاهای بازاریابی را اثبات یا پشتیبانی کند.

  • بسته بندی قابل تبدیل به کود: واقعیت روی زمین

تعداد روز افزونی از شرکت ها، مخصوصا در بخش صنایع غذایی، از بسته بندی هایی استفاده می کنند که برای تبدیل شدن به کمپوست طراحی شده اند. اما وقتی این بسته بندی ها به سیستم تولید کمپوست صنعتی می رسند، واقعا چه اتفاقی برای آنها می افتد؟ آیا تبدیل شدن به کمپوست می تواند واقعا به عنوان یک عامل برای سودمندی بیشتر بسته بندی به شمار آید؟ این گزارش نتایج بررسی ها در مورد فرایند تبدیل این بسته بندی ها را در 40 جایگاه پذیرش ضایعات غذایی در آمریکا ارائه می کند. داشتن این اطلاعات برای هر شرکتی که سودای این بسته بندی ها را در سر دارد، ضروری می باشد.

  • نکات فنی و محیطی در مورد مواد اولیه متداول در بسته بندی

طراح به هیچ وجه نباید از اثرات محیطی تمام مواد بسته بندی، شامل تاثیر روی سلامت انسان، مسائل متداول مربوط به تولید، طرز استفاده و تاریخ مصرف مواد استفاده شده در بسته بندی ناآگاه باشد.

برای رفع این نیاز، SPC یک نشریه علمی شامل یک شناسنامه برای هر یک از مواد عمده بسته بندی منتشر کرده است. هر یک از این شناسنامه ها در مورد فرایندهای اصلی تولید در آمریکای شمالی، ورودی های منابع و گازهای منتشر شده مربوط به آنها توضیح می دهد. اطلاعات اصلی مربوط به تولید شامل چگالی انرژی، گازهای گلخانه ای، مصرف آب، انتشار در هوا و آب و ضایعات جامد می باشد. در ضمن، این شناسنامه فنی میزان سازگاری آن ماده را بر اساس مصرف و نقش های بالقوه ای که می تواند در مدت عمر خود داشته باشد، بازبینی می کند. تا این تاریخ، SPC شناسنامه مواد فیبر دار(کارتن ومقوا)، شیشه، فولاد، آلومینیم و پلیمر ها (PP, HDPE, LDPE, PET, PS, PVC, و PLA ) را منتشر کرده است.

نتیجه گیری:

از آنجایی که بسته بندی اولین چیزیست که مشتری با آن روبرو می شود وهمچنین مهمترین عامل در بازاریابی و سودآوری است، به گونه ای که درجه اهمیت آن از عامل کیفیت نیز بالاتر است، مدیران برند ها را بر آن داشته است که توجه روز افزونی نسبت به بسته بندی داشته باشند.با توجه به مطالب ذکر شده در مورد اهمیت بسته بندی بر میزان موفقیت برند ها در بازار رقابتی و بیان تجربیات مدیران برند ها، می توان فرضیه ذکر شده را اثبات کرد و به این واقعیت که طراحی، بازاریابی و مواد بکار برده شده در بسته بندی می تواند ماندگاری و یا شکست برند ها را رقم زند، اذعان کرد.

پیشینه پژوهش:

  • Paco underhill، نویسنده کتاب «چرا خرید می کنیم؟ در کتاب خود چهار عامل فرهنگی را بیان می کند که روی خرید مشتری (و در نتیجه روی روش های جلب توجه مشتری که توسط شرکت های تولید کننده مواد بسته بندی انجام می شود)تاثیر می گذارد.

Ottman، نویسنده 4 کتاب در زمینه بازاریابی سبز می باشد. او در یکی از کتاب خود به نام «قوانین جدید در بازاریابی سبز» توصیه هایی در مورد ورود محصولات سبز به بازار ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:

چند توصیه برای ورود محصول سبز شما به بازار ارائه می شود

 


[1]By Liz Shoch, project manager, GreenBlue

[2]Sustainable Packaging Coalition

[3]Comparative Packaging Assessment

پست مرتبط

نظر خود را بگذارید