• ArabicEnglishGermanPersian
  • | ورود اعضا
  • | ثبت نام رایگان

   باز یا بسته؟ بهترین عملیات برای بسته بندی

جالب است بدانید که مصرف کنندگان چگونه با بسته درگیر می شوند و از آن استفاده می کنند. ممکن است بازکردن یا بستنِ آن بار اول مدت زمان زیادی طول بکشد. طراحان بسته بندی باید از نیازهای مصرف کننده و محدودیت های آن آگاه باشند.

جای بازکردن

گرافیک روش خوبی است برای آن که نشان دهد بسته کجا و چگونه باز می شود. بهتر است این موارد با نمادهایی نشان داده شود(مانند مثال هایی که از جستجو در گوگل به دست آمده):

در مورد مصرف کنندگان سالمند باید به ضعف بینایی و کاهش قدرت دست ها توجه داشت. تقریبا همه ی افراد بالای چهل سال برای خواندن نیاز به عینک دارند. بیشتر ما وقتی از محصولات شوینده ی حمام و نرم کننده استفاده می کنیم به هنگام استحمام به سختی می توانیم نوشته های روی لیبل آن را بخوانیم. ویژگی های مکانیکی می توانند به این فرآیند کمک کنند. بررسی کنید ببینید که آیا استفاده از شکاف یا لیزر لازم است. شکاف روی بسته باید در جای درست باشد، نزدیک به بالای جعبه یا قوطی که امکان سرعت عمل و افزایش قدرت را بیشتر می کند و ساختار لایه هم باید با شکاف هماهنگی داشته باشد. بعضی وقت ها استفاده از لیزر می تواند کارساز باشد. با لیزر می توان روی پوسته شکاف تمیز و مرتبی به وجود آورد اینطوری ظاهر جعبه هم حرفه ای می شود.                                               

بعضی وقت ها بسته نیاز به ویژگی هایی دارد که بازکردن آن ساده شود. مثل بطری ALEVE یا شیشه ی SANKA یا قهوه ی خانگی MAXWELL . یک پوشش نرم مالشی در سر بسته باعث می شود باز و بسته کردن ان راحت شود.

بطری ALEVE به خاطر سهولت مصرف مورد تقدیر قرار گرفته است. نیروی بازکردن را در هنگام طراحی بسته در نظر داشته باشید. درپوش نباید به قدرت بیش از 100 ft-lbs برای بازشدن احتیاج داشته باشد. به سالمندان هم توجه داشته باشید. آن هم جزو مصرف کنندگان هستند. بعضی وقت ها محصول برای کودکان تولید می شود. قدرت دست مردان کمی بیشتر از زنان است باید به مصرف کننده ای که قرار است از محصول استفاده کند توجه داشت. یک روش ساده برای ارزیابی بسته این است که مصرف کنندگان در کجا از محصول استفاده می کنند: در خانه، مدرسه یا اداره. آیا دستورالعمل های بازکردن بسته واضح است؟آیا بسته راحت باز می شود یا سخت؟

در بسته های غلات آماده ی صبحانه و بیسکویت های میان وعده شیارهایی در بالای آن ها طراحی شده که بعد از مصرف مانند باله های باریکی در لبه ها قرار می گیرند. بسته های غذای حیوانات خانگی شکاف هایی دارند که پس از استفاده می توان دوباره آن ها را بست. این شیوه ی طراحی مانع ورود گرد وغبار و خردشدن محصول در هنگام حمل و نقل می شود. ضمن ان که مصرف کننده می تواند به راحتی آن را بازکند.

برخی بسته ها به صورت هدفمند برای جلوگیری از سرقت یا ایمنی  طوری طراحی شده اند که بازکردن آن ها سخت باشد مانند باتری ها، تجهیزات الکترونیک، تیغه ها و...همچنین ابزاری که به دقت نیاز دارند مانند چاقو و قیچی.                                                          

جعبه ی دستمال کاغذی و دستمال های خشک کننده لبه ی ویژه ای دارند که به مصرف کنندگان امکان می دهد آن را طوری باز کنند که محصول تمیز بماند. به شیوه ی بازکردن هریک از این جعبه ها توجه کنید که ویژگی های خاص خود را دارند. باید از طراحان بسته ها و توسعه دهندگان تولید به خاطر ساخت چنین بسته هایی سپاسگزار بود.

بازبستن

زیپ چندین ده است که مورد استفاده قرار می گیرد. ابزاری است که به راحتی می توان آن را باز و بسته کرد. اولین بار در اوایل دهه ی 1950 تولید شد و در اواخر دهه ی 1960 توسط کمپانی شیمیایی DOW به بهره برداری تجاری رسید. کیسه های پلاستیکی زیپی امروزه در هر خانه ای پیدا می شود. دو نوع " با فشار باز شونده" و "سُر دادنی" دو نوع متداول آن هستند.. ویژگی تغییر رنگ هم توسط GLAD به کیسه های پلاستیکی اضافه شد.

بیشتر بخوانید:

بازاریابی محصولات دوستدار محیط زیست از طریق طراحی بسته بندی

زیپ با فرم افقی ماشین مُهر گذاری تناسب طبیعی دارد. می توان آن را به لایه افزود که تبدیل به کیف Doy شود. نوار بازبست بعدها به کیسه های خوراکی افزوده شد. این نوار ارزان تر از زیپ است و کاربرد آسان تری دارد.                                                        

بیشتر بسته های قهوه چه به صورت دانه ای  و چه به صورت پودری مانند خیلی از قوطی های شیرینی، بست فلزی نازکی دارند که به گوشه ای از بسته چسبانده می شود و به مشتریان امکان می دهد بتوانند بسته را تا کنند و ببندند و دوباره از آن استفاده کنند. شاید بسته نیاز به چنین ویژگی بازبستی داشته باشد. در سال 2005 کمپانی Dannon تصمیم گرفت درپوشی به سمت بالا برای فنجان های ماست خود تهیه کند که در حجم زیادی تولید شده بودند.

طبق مقاله ی نشریه ی اخبار پلاستیک در ابتدای سال، 6/3 میلیون پوند پلاستیکِ مراکز دفن زباله از بسته های قابل باز و بسته شدن بودند. پس احتمالا به ندرت می توان از این بسته ها چند بار استفاده کرد. امروزه درپوش فویلی همه ی کارها را انجام می دهد.

کناره های بسته ی گوشت طوری طراحی شده اند که به آسانی باز شوند. برخی تولید کنندگان گوشت تصمیم گرفته اند محصولاتشان را در تغارهای پلاستیکی یا قوطی های درپوش دار به فروش برسانند چرا که این بسته ها ضمن محافظت از محصول داخلشان، قابلیت مصرف دوباره دارند.

گاهی اوقات قابلیت آسان باز شدن اهمیت بسیاری می یابد به ویژه در محصولاتی که برای کودکان تولید می شود. در برخی موارد، محتوای بسته برای کودک مضر است و لازم است از دسترسی او به دور نگه داشته شود در این صورت صرفا بزرگسالان باید از آن استفاده نمایند. بسته بندی داروها در این ردیف قرار می گیرند. همچنین قوطی های اسپری رنگ، آفت کش ها و محصولات پاکسازی خانگی. بنابراین به نوع محصول تولید شده توجه داشته باشید. آیا محصول برای کودکان است و یک بچه خودش می تواند آن را باز کند؟ اگر لازم است کس دیگری برای کودک این کار را انجام دهد آیا کودک می تواند رفتار او را تقلید کند؟ آیا برای والدین یا بزرگسالان باز کردن آن دشوار است؟ اگر محصول به صورت قطره ای یا تکان دادنی پیش از مصرف مورد استفاده قرار می گیرد آیا همین تکان دادن یا خارج کردن قطره ای آن باعث تغییر شکل بسته می شود.                                                    

نظر آخر: همه ی بسته ها را از  کمپانی ها و شعبات خود جمع آوری کنید.  می توانید یک گروه از توسعه دهندگن بسته بندی و مهندسین تجهیزات جمع کنید. و بررسی کنید آیا آن ها می توانند بسته را بدون ابزار یا بدون تخریب آن باز کنند؟ همچنین آیا می توان بسته را چندین بار باز و بسته کرد. آیا گرافیک بسته واضح است یا مشتری را سردرگم می کند و در جای درستی قرار نگرفته است؟ بررسی کنید آیا چند بار باز کردن برای تامین کنندگان مواد و خطوط تولید تفاوت ایجاد می کند. شاید شگفت انگیز باشد اما می توان فرصت های جدیدی برای خلاقیت و ساخت بهتر فراهم کرد.

بیشتر بخوانید:

منابع یابی در خلاقیت های بسته بندی مدرن/بابک شیرخانی

                                                   

پست مرتبط

نظر خود را بگذارید