راهکار هایی وجود دارندکه شما می توانید آنها را برای توسعه یک بسته بندی و اجزای مختلف آن به کار بگیرید بطوری که نیاز های تولید و بازاریابی شما را برای امروز و آینده تامین کند. در اینجا برخی از مهمترین آنها را معرفی می کنیم:
در فرایند تولید بسته بندی قبل از هر کاری با تامین کنندگان ظرف، فیلم، درپوش و تمام تامین کنندگان ملزومات متداول ملاقات کرده و جوانب کار را بسنجید. همچنین تامین کنندگان ماشین آلات برچسب زنی، پر سازی[1] و درپوش گذاری[2] را هم باید در لیست ملاقات های خود قرار دهید. این جلسات بدلیل مطرح شدن نظرات کارشناسان می تواند بسیاری از مشکلات پیش رو را از سر راه بردارد. صاحبان برند که به بسته بندهای قراردادی متکی هستند بطور ویژه در معرض مشکلات بالقوه ای هستند. بسته بندی کنندگان قراردادی باید در اولین فرصت وارد شوند تا اطمینان حاصل شود که مشکلی در زمینه دمای محصول در حین پر شدن، کار کردن با ظروف یا تجهیزات موجود وجود ندارد.
با سر هم کردن بتری ها و سایر مواد استاندارد با رنگ ها و برچسب های جذاب، اشکال بسیار متنوعی را می توان خلق کرد. در هر حال برای صاحبان برند که سعی دارند همیشه یک قدم از سایر رقبای خصوصی خود جلوتر باشند شکل های غیرمعمول و متمایز بهترین راه برای جلب نظر تاثیرگذاری نهایی روی مشتری است. و این به معنی بسته بندی سفارشی است که رو به فزونی دارد. برای مثال، یکی از توزیع کنندگان مطرح ظروف بسته بندی گزارش کرده است که در 10 سال گذشته فقط 5% از خرید و فروش او ظروف سفارشی بوده اند در حالی که این رقم در حال حاضر 50% است. وقتی که ظروف سفارشی توسعه یافتند، باید به فکر یک ایده طراحی مناسب بود تا از تعهد و صداقت برند در قبال کپی برداری و تکراری بودن، محافظت شود.
بدانید که چه وقت باید با توزیع کنندگان کار کنید
توزیع کنندگان ظروف و مواد اولیه عادت دارند تا اجزای کوچک را خرید و فروش کنند و به فراخور نیاز آنها را به اشکال مختلف در بیاورند. امروزه آنها این کار را بیشتر انجام می دهند. صاحبان برند برای کسب اطلاعات مفصل در مورد اینکه در هر منطقه چه تولید کننده ای با چه قابلیت و ظرفیتی وجود دارد، به توزیع کنندگان متکی هستند تا بهترین و مناسب ترین تولید کننده را برای پروژه خود بیابند. توزیع کنندگان همچنین می توانند در سر هم کردن یک بسته بندی تا در پوش و برچسب آن به شما کمک کنند. آنها می توانند پیچیدگی تحویل دادن در زمان را با تمام گستردگی های جغرافیایی مدیریت کنند و به این وسیله حضور به موقع مواد و قطعات لازم را در کارخانه مورد نظر و در سر وقت، تضمین کنند. توزیع کنندگان بزرگتر با شرکت های توسعه یافته خانگی که دارای تیم طراحی خلاقی هستند نیز همکاری می کنند. توزیع کنندگان همچنین تبدیل به متخصصان بهره وری شده اند و می توانند راه حل هایی را برای کاهش هزینه ها از طریق شکستن قیمت ارائه دهند.
همچنین مزایایی در کارکردن مستقیم با تولیدکنندگان مواد اولیه، ظروف و درب پوش وجود دارد. تولیدکنندگان می توانند در بعضی مواقع پاسخ سریعتری به شکایات یا مشکلات ارائه دهند. همچنین ممکن است بعضی از آنها خدمات فنی را بصورت رایگان به مشتریان ارائه دهند در حالیکه برخی از توزیع کنندگان در قبال دریافت هزینه این کارها را انجام می دهند. در نهایت، مشخص کنید چه نوع خدماتی باید ارائه بدهید، محصولات خود را با چه گستردگی باید به فروش برسانید، منابع داخلی شما چقدر باید قوی باشند، و از طرف شما چه میزان نیاز یا تقاضا برای دریافت خدمات از منابع خارجی وجود دارد.
ایجاد تغییرات در طراحی بسته بندی را سرعت ببخشید
با افزایش قدرت مشتری شرکت ها باید این مطلب را بیاموزند که کارها باید سریع تر انجام شود و بدین وسیله بتوانند انتظارات مشتریان را براورند، در نتیجه بقای خود را تضمین نموده و بازار خود را رونق بیشتری دهند. فناوری های جدید به سازمان ها این امکان را می دهند که انعطاف پذیرتر شوند و در برابر تقاضاهای روز افزون مشتریان سریع تر واکنش نشان دهند[4].
بیشتر شرکت های CPG از عدم توانایی خود در ایجاد تغییرات سریع در بسته بندی ناراضی هستند. عامل این مشکل ممکن است روش های قدیمی و منسوخ شده ای باشد که در ایجاد طرح های نوآورانه و جدید برای برند ها و بسته بندی های خصوصی از آنها استفاده می شود. بسیاری از صاحبان برند برای ایجاد تغییرات، بصورت فعال در حال دعوت از تامین کنندگان برای دریافت ایده های جدید آنها در روزی موسوم به روز نوآوری هستند. هدف اینست که در ابتدا تمام ایده های جدید بازبینی شوند وسپس در هر مکان و زمانی که ضرورت یافت مورد استفاده قرار بگیرند.
بخاطر درختان از جنگل غفلت نکنید
به اجزای بسته بندی مانند ظرف، برچسب و درپوش به عنوان چیزی مجزا از بقیه نگاه نکنید. همواره توجه کنید که این اجزایی که با یکدیگر کار می کنند چطور باید در قفسه فروشگاه دیده شوند. یک طراحی برچسب زیبا ممکن است بخاطر نحوه به نمایش گذاشتن آن چه در موقع اَسمبل کردن و چه در روی قفسه، آنطور که باید دیده نشود. یک شرکت چای منجمد [5]RTD(آماده نوشیدن)، برای بیشینه کردن جلب توجه در ویترین های فریزری که معمولا در مشروب فروشی[6] (c-store) ها پیدا می شود، نام طعم محصول خود را در بالای بسته بندی قرار داد.
نظرات مشتریان را از دست ندهید
همواره تمرکز باید روی مشتری و آن قسمت از بسته بندی که مربوط به آنها می شود، باشد. آیا محصولات شما روی قفسه فروشگاه مشتریان را به آنچه مربوط به آنهاست راهنمایی می کنند؟. به نیاز های فیزیکی و احساسی مشتریان، از قبیل باز شدن آسان و قابلیت استفاده تمیز، توجه کنید. مردم از بازکردن با قیچی خوششان نمی آید و اگر بسته بندی به هنگام باز شدن آلودگی به بار آورد، دلزده می شوند. بین آنچه که مشتری می خواهد و نیاز دارد و آنچه برای ایمنی غذا و کیفیت بسته بندی لازم است، تعادل برقرار کنید، به همان اندازه که در مقوله توزیع دقت می کنید.
طراحی را بصورت ذهنی و با توجه به محدودیت های تجهیزاتی انجام دهید
بسیاری از شرکت ها کار خود را با مشورت با تولیدکنندگان سیستم های پر کننده[7] شروع می کنند تا پارامترها و محدودیت های یک ظرف ایده آل را بدست آورند. می توان بر اساس این نظرات در مورد طراحی انعطاف پذیر یا سخت[8] تصمیم گیری کرد. مدل نهایی را می توان بین اعضای تیم یا حتی مشتریان، برای تایید نهایی، به نمایش گذاشت. برای دستیابی به بهترین حالت ممکن می توان روی جزئیات درپوش ها، برچسب ها و اندازه های بسته بندی، بر اساس شکل ظرف، بحث کرد. کارخانه باید تمامی راه حل های ممکن در مورد مشکلات بالقوه و اجرایی را ارائه دهد. فقط پس از عبور از این مراحل است که باید قالب اصلی سفارش داده شود تا نمونه واقعی برای تست بدست آید.
اجازه ندهید که مسئله ماندگاری، مانند مار شما را بگزد
بعضی مواقع نتیجه یک نوآوری می تواند معنای سخنان حکیمانه را خیلی زود یا خیلی دیر به واقعیت تبدیل کند. این سخن مخصوصا در مورد بتری های با وزن کم و کم کاری های مهندسی در film ها یا مواد corrugate(کارتن)، درست است. استفاده از این روش ها و تکنولوژی ها با وجود تعهدات برند و همچنین تولید و توزیع آن در نهایت اثر معکوس خواهد داشت. در عین حال مراقب باشید که زیاده روی نکنید. برای مثال، برخی طراحان می خواهند در مورد دوام محصول بیش از اندازه جلو بروند. اگر این کار ،بدون تعامل همه جانبه تیم طراحی، انجام بشود می تواند اثر معکوس روی اهداف محصول، مانند ضرورت کاهش هزینه ماشین آلات، بگذارد. این کاهش هزینه ها در ایجاد تجهیزات تخصصی یا بهبود اتوماسیون برای کاهش آلایندگی این ماشین آلات به کار می آید. بنا براین عملکرد کارخانه و مسائل مهندسی مربوط به آن باید بخشی از یک حلقه ارتباطی همیشگی و موثر با کسانی باشد که بسته بندی واقعی را مهندسی می کنند. به یاد داشته باشید که کارامدی نیز یکی از اشکال ماندگاری است و این همان چیزیست که منافع شما را حفظ می کند.
به یاد داشته باشید که زمینه های کاری مختلف، استراتژی های متفاوتی را طلب می کند
تولید کننده ای را در نظر بگیرید که دارای سه زمینه کاری مختلف است: خواروبار، c-store و خدمات غذایی(هتل ها، رستوران ها و کافه ها و فست فودها و غیره). بسته به اینکه محصول در کجا فروخته می شود، بسته بندی از نظر اندازه و مواد تشکیل دهنده متفاوت خواهد بود. البته در هر یک از این زمینه ها نیز بسته بندی می تواند اشکال گوناگونی داشته باشد. به عنوان مثال، شیشه بیشتر در مورد محصولات گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد تا خرده فروش های عادی که طبیعتا حاشیه سود[9] در آنها کمتر است. در هر یک از بازار های هدف و زیرگروه های آن به نیاز های مشتری نگاه کنید. در مورد نظرات مشتریان، شکل های مورد نظرشان و بطور کلی بسته بندی ایده آل آنها، تحقیق کنید. همچنین از فعالیت های رقبا در زمینه کاری خود غفلت نکنید.
[1] Filling
[2] Capping
[3] Custom
[4] Extracted from E-business and ERP by Murrell G.Shields
[5] Ready to drink
[6] Convenience store
[7] filler
[8] Rigid
[9] Profit margin
نظر خود را بگذارید