برای طراحی بسته بندی از روش دوره عمر استفاده کنید
امروزه ابزار های متعددی برای براورد دوره عمر (LCA[2]) وجود دارند که برای کمک به طراحان به منظور درک اثرات محیطی بسته بندی ها به کار می روند. یکی از این ابزارها نرم افزار طراحی انلاین Sustainable Packaging Coalition’s COMPASS می باشد که با نمایش دسته ای از شاخص های محیطی به کاربران کمک می کند تا اطلاعات بیشتری راجع به انتخاب مواد اولیه و ایده های طراحی بدست آورند. همچنین نرم افزار دیگر، Package Smart LCA محصول شرکت Earth Shift، به طراحان بسته بندی اجازه می دهد که تاثیرات محیطی ایده های طراحی خود را ارزیابی کنند.
یک هشدار: استانداردها و معیار های سازگاری هنوز هم در حال ارتقا هستند، بنابراین یک برنامه را انتخاب کنید و دیگر از آن جدا نشوید. استفاده از ابزار های متعدد برای بررسی یک بسته بندی ممکن است نتایج متفاوتی در اختیار بگذارد. کلید اصلی آنست که در یک مسیر ثابت گام بردارید و مطمئن شوید که در زمینه استانداردهای محیطی در مسیر درست حرکت می کنید. چیزی که بزرگترین دغدغه شرکت شماست.
هر جزء از بسته بندی خود را ارزیابی کنید
از خود بپرسید که چه تغییراتی را می توان اعمال کرد تا بدون ایجاد خلل در محصول، از مواد کمتری در این قسمت استفاده شود. یک نمونه موفق نوشابه ساز های ورزشی LIV می باشد که با حرکت از بتری های قدیمی PET[3] به سمت بتری های جدید با استفاده از تکنولوژی Amcor’s Groovy، توانست 31% در مصرف رزین صرفه جویی کند. پس از اینکه LIV طراحی جدید خود را عملیاتی کرد، وزن تمام شده بتری های 16.9 اونسی، از 36.8 گرم به 31.4 گرم رسید که به معنی 14.6% کاهش می باشد. این تکنولوژی همچنین استفاده از درپوش هایی با 20 تا 25% رزین کمتر را ممکن ساخت.
مثال دیگر مکمل های کلسیم Os-Cal محصول GlaxoSmithKline Consumer Healthcare می باشند در سال 2010 GSK بسته بندی بازبینی شده ای را عرضه کرد که در آن بتری های مکمل ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا داخل برچسب full body شرینک شده و ضخیمی قرار داشتند که قادر بود تمام اطلاعات محصول را روی خود جا دهد. مواد دور ریختنی عبارت بودند از کارتن ها و برگه های تبلیغاتی قدیمی. GSK طی یک بررسی سالانه اعلام کرد که بسته بندی جدید تقریبا صرفه جویی 208 تن کاغذ معادل 1440 درخت را به همرا داشته است.و این خود از انتشار نزدیک به 330000 پاوند گاز کربنیک جلوگیری به عمل می آورد که معادل خروج 30 دستگاه خودرو از جاده می باشد. همچنین از هدر رفتن 2052 میلیون BTU[4] معادل انرژی مصرف شده 23 خانه در آمریکا جلوگیری می کند.
تامین کنندگان بطور مداوم در حال نوآوری در ظروف، درپوش ها، برچسب ها و دیگر اجزا هستند تا نسبت بسته بندی به محصول را بهبود ببخشند و در نتیجه اثر محیطی کمتر و در اغلب اوقات هزینه پایین تری را به ارمغان بیاورند.
راه های جدید در توزیع بسته بندی را مورد توجه قرار دهید
تکنولوژی های جدید در مواد اولیه و ماشین الات شرکت ها را بر آن داشته است تا از مواد اولیه کمتر برای تولید مالتی پک ها، جعبه ها، کیسه ها و بسته بندی ها استفاده کنند تا تلفات را در سطح خرده فروشی کاهش دهند.
برای شرکت توزیع کننده آب Unlimited Water Processing, Inc، حرکت از جعبه های مقوایی به سمت تکنولوژی شرینک برای بسته بندی کردن بتری های آب یک ریسک بود که در نهایت به نتیجه رسید(شکل8). بسته بندی Nested Pack یک شرینک محکم است که بتری ها در آن بصورتی که در یک خط نباشند چیده می شوند. با این بسته بندی نیاز به استفاده از ورقه های مقوایی مرتفع شد. پس از عرضه این بسته بندی، شرکت Unlimited Water هزینه خود در هر جعبه را از تقریبا 45 سنت به 10 سنت کاهش داد. و به قول صاحب برند Elliott Henry، مشتریان بسته بندی های جدید را دوست دارند زیرا در آنها از مواد کمتری استفاده می شود، راحت تر می توان از دستشان خلاص شد و در عین حال جذابتر نیز هستند.
گزینه های متعددی برای سازگاری بیشتر روکش گذاری (stretch wrapping) و بار گذاری (stretch palletizing) وجود دارد که شامل ماشین هایی است که برای بهینه سازی استفاده از film طراحی شده اند. روش دیگر حذف stretch wrap و hot melt بجای چسب های قابل رفع است، مانند Lock n’ Pop که در آن، کم کردن اندازه پلت موجب تثبیت بارها شد. در کالیفرنیا، غذا ساز Premier Organics از یک روکش پلت از جنس پلی پروپیلن استفاده کرده است که آن را می توان تا 250 مرتبه مورد استفاده قرار داد. شرکت تخمین زده است که سیستم، سالانه 4500 پوند در مواد اولیه، معادل 40% در مصرف pallet-wrap، صرفه جویی خواهد کرد.
دنبال راه هایی باشید که بسته بندی شما قابل استفاده مجدد باشد
در کاستاریکا، مشتری های Pizza Hut بسته بندی جدیدی برای پیتزا مشاهده کردند که می توانست به یک جعبه کوچکتر برای ته مانده غذا تبدیل شود. در سال 2010، مرغ سوخاری کنتاکی اولین بار ظرف KFC خود را عرضه کرد(شکل9). این ظرف از جنس پلی پروپیلن و با تکنولوژیvent less vent ساخته شده بود و اجازه می داد که رطوبت به خوبی خارج شود. این ظرف همچنین در مقابل امواج مایکروویو و شستشو مقاوم بود.
در کاستاریکا، مشتری های Pizza Hut بسته بندی جدیدی برای پیتزا مشاهده کردند که می توانست به یک جعبه کوچکتر برای ته مانده غذا تبدیل شود
اما داشتن قابلیت استفاده مجدد فقط برای بسته بندی مواد غذایی نیست. شرکت PUMA وقتی بسته بندی کوچک و هوشمند (clever little bag) خود را عرضه کرد، بسیار مورد استقبال واقع شد. این بسته بندی یک جعبه قرمز رنگ و قابل استفاده مجدد بود که برای جعبه کردن کفش ها بکار می رفت. در اثر این تغییر، PUMA مصرف کاغذ خود را 65% کاهش داد و تخمین زد که مصرف آب، انرژی و دیزل در سطح تولید، بیش از 60% در هر سال کاهش یابد.
به تغییرات در محصول خود توجه کنید
بهترین نمونه برای محصولاتی که به منظور سازگاری بیشتر در بسته بندی دستخوش تغییرات مهم شده اند، مواد شوینده خانگی می باشند. CPG ها با شروع از پودرهای رختشویی و از طریق محصولات شیمیایی، اکنون روی فرمول های فشرده ای تمرکز کرده اند که میزان آب منتقل شده از کارخانه تا فروشگاه را کاهش داده تا بتوانند از این طریق اندازه بسته بندی را کاهش دهند. شاید فشرده ترین آنها به این صورت باشد: پودر رختشویی با فرمول فشرده 8X می تواند 50 بار را با هر بتری 20 اونسی و 25 بار را با هر بتری 10 اونسی بشوید. همچنین سیستم های پرطرفدار در صنعت محصولات شوینده سیستم هایی هستند که محصولات با فرمول فشرده را با بسته بندی های دارای قابلیت استفاده مجدد، ترکیب می کنند.
یک نمونه بسیار نوآورانه دیگر که تغییرات تاثیرگذاری روی آن انجام شده ولی دارای شهرت کمتریست، General Mills’ Betty Crocker Hamburger Helper می باشد. چند سال پیش، شرکت ویژگی های فیزیکی رشته در غذاها را باز مهندسی کرد تا اندازه جعبه ها کوچکتر شود. نتیجه این تغییر صرفه جویی 890000 پوند فیبر کاغذ در سال، کاهش 11% در انتشار گازهای گلخانه ای و حذف 500 کامیون از جاده ها در هر سال بود
تا جاییکه ممکن است طراحی را بصورت بازیافت پذیر انجام دهید
یکی از موثر ترین راه ها برای بازگردانی انرژی مصرف شده در تولید بسته بندی، بازیافت است. با اینکه بسیاری از مواد، مانند کاغذ و PET، به خوبی بازیافت می شوند، در بیشتر موارد روکش ها، برچسب ها و سایر عناصری که برای ارتقای عملکرد بسته بندی یا جذابیت آن اضافه می شوند، فرایند بازیافت را دچار مشکل می کنند. ولی در حال حاضر قابلیت های جدیدی در این عرصه در حال بروز و ظهور است.
یک تکنولوژی که در این زمینه پتانسیل بالایی دارد از تکنولوژی های smart planet منشعب شده است. فرایندی موسوم به Earth Coating می تواند به عنوان یک راه حل برای روکش گذاری صد در صدی پلی اتیلن در کاربرد های مربوط به کارتن های خم شونده و با نفوذ پذیری کم مورد استفاده قرار گیرد. فرمولاسیون Earth Coating شامل پودر های مواد معدنی می باشد. این تکنولوژی، کاربرد مواد پلاستیکی را در روکش گذاری کاهش داده و اجازه می دهد که بتوان بسته بندی نهایی را تحت استانداردهای موسسه صنایع بازیافت ([5]ISRI)، بازیافت کرد.
در حال حاضر یک تکنولوژی هولوگرام بدون فیلم، موسوم به HoloBrite توسط صنایع کاغذ برای بسته بندی مورد استفاده قرا می گیرد تا یک هولوگرام براق بدون استفاده از لمینیشن فیلم بدست آید. نتیجه این فرایند بسته بندی ای می باشد که می توان آن را به روش بازیافت سنتی کارتن و بدون آلودگی پلی استر و فلزات بازیافت کرد. در سال 2010، شرکت GSK از یک فرایند مناسب با روکش گذاری فلزی به منظور تولید یک بسته بندی جذاب و قابل بازیافت برای برند Aquafresh White & Shine toothpaste استفاده کرد.
تکنولوژی جدید و قابل بازیافت دیگری که مشتریان را بر آن داشته تا نگرش جدیدی پیدا کنند، بسته بندی با قالب های خمیر کاغذ است که توسط Ecologic Brands ابداع شده است(شکل10). معروف ترین کاربرد این ماده که توسط Seventh Generation در سال 2011 ارائه شد ظرف مایع رختشویی فشرده 4X بود. لایه خارجی ظرف از قالب خمیرکاغذ ساخته شده بود که 70% آن مقوای بازیافت شده (OCC) و 30% آن روزنامه های قدیمی (ONP) بود که می توانست تا 7 مرتبه بازیافت شود. لایه داخلی بسته بندی تماما از پلی اتیلن ساخته شده بود که آن را برای بازیافت کردن بصورت کیسه های خواروبار مناسب می ساخت. درپوش بسته بندی نیز که از پلی پروپیلن ساخته شده بود از طریق روش Preserve's Gimme 5 قابل بازیافت بود.
از استراتژی هایی در بسته بندی استفاده کنید که مصرف محصول را تبلیغ کنند
طبق آمار آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، سالانه بالغ بر 34 میلیون تن ضایعات مواد غذایی در این کشور تولید می شود. بسته بندی که باعث شود اکثریت محصول مورداستفاده قرار گرفته و دور ریخته نشود، سازگاری بسیار خوبی را برای محصول به ارمغان می آورد. از جمله تکنولوژی هایی که از آنها می توان برای کاهش ضایعات غذایی استفاده کرد داشتن قابلیت بستن مجدد بسته بندی، ذکر صریح تاریخ انقضا و قابلیت تخلیه کامل محصول از بسته بندی می باشد.
بسته بندی سس مایونز Hellmann’s Easy Out از یک سطح غیر چسبنده در داخل ظرف استفاده می کند که باعث می شود لغزندگی لازم برای خروج تمام محصول از ظرف، تامین شود. در حالی که ممکن است به نظر برسد که بسته بندی های چند بار مصرف[6] نسبت به بسته بندی های یک بار مصرف سازگارتر هستند، زیرا نسبت بسته بندی به محصول را کاهش می دهد، ولی بسته بندی های یک بار مصرف می توانند مزایای محیطی بیشتری از خود نشان دهند البته اگر مصرف محصول را تضمین کنند.
بدانید که مواد اولیه بسته بندی شما از کجا می آید
تمایل خرده فروشان و مشتریان برای یافتن CPG های با عملکرد شفاف روز به روز افزایش می یابد. این به نفع شماست که مواد اولیه بسته بندی خود را از منابع مسئولیت پذیر تامین کنید. برای مثال، شرکت تولید کننده اسباب بازی Mattel اخیرا از جانب سازمان Greenpeace متهم به استفاده از مقادیر زیادی از چوب جنگل های بارانی اندونزی در بسته بندی های کارتنی خود شده است. از آن به بعد، شرکت Mattel از منابع تامین جدیدی برای فیبر کاغذ و چوب خود استفاده کرده است. شرکت Hasbro نیز به سرعت همین کار را کرد.
برای Stony field Farm، استفاده از محصولاتیکه از نظر ژنتیکی اصلاح نشده اند یک ارزش اساسیست. وقتی این شرکت برای بعضی از ظروف ماست خود روی بیوپلاستیک های ساخته شده از ذرت کار می کرد، دریافت که تامین کننده رزین نمی تواند استفاده از ذرت اصلاح نشده را در انبار خود تضمین کند. بنابراین Stony field تبدیل به اولین خریدار عمده افست از Working Landscapes Certificates شد که تضمین می کرد میزان ذرتی که رشد می کند معادل با استانداردهای کشاورزی موجود برای سازگاری باشد.
دردومین همایش سالانه مدیران اجرایی بسته بندی در نمایشگاه دانشگاه ایالت میشیگان، Kevin Howard مشاور شرکت Packnomics روی اهمیت طراحی بسته بندی از خارج به داخل به جای طراحی از داخل به خارج به منظور کاهش هزینه های توزیع، تاکید کرد. او اظهار داشت: "این حیاتیست که شما بدانید در محیط اطراف شما چه رخدادی در حال وقوع است. بعضی از بسته بندی هایی که استاندارد های [7]ISTM را پاس نمی کنند، تست های جهان واقعی و مانند آن را می گذرانند. میان خطوط توزیعی خود قدم بزنید".
پیام او در جمله: فضا؛ مرز نهایی، بیانگر این مطلب است که فضای تلف شده در بسته بندی باعث تحمیل مواد اولیه، حمل و نقل، استفاده و انبارداری اضافی، می شود. او خاطر نشان کرد که برای کاهش اندازه بسته بندی و در عین حال اجتناب از هر گونه نقص و کمبود، لیدر بسته بندی باید اندازه مناسب محصول متناسب با نحوه حمل و نقل را بداند و بر اساس آن اندازه محصول را تا حد ممکن کوچک کند تا همه چیز را در حداقل قیمت نگه دارد.
دیگر توزیع کنندگان: در اطراف بخش های مختلف، داخل جعبه ها، رو و بین پلت ها فضای اضافی وجود دارد. بیشینه کردن تراکم بار برای کاهش اثرات محیطی حیاتیست. و در آخر اینکه: فضا هزینه بر است. آن را به حد اقل برسانید.
دقت کنید که اجزای مورد نیاز، از مواد اولیه تجدید پذیر تامین شوند
بسته بندی بر مبنای منابع تجدید پذیر، از بیو پلاستیک های ساخته شده از ذرت یا نیشکر گرفته تا بسته بندی های محافظ ساخته شده از ریشه های با رویش سریع[8]، به سرعت در حال رشد است. اما هنوز سوالات زیادی در مورد کارایی برخی از این تکنولوژی ها و سازگاری آنها نسبت به مواد پیشین وجود دارد که باید پاسخ داده شوند.
هنگام بررسی منابع تجدید پذیر برای استفاده به عنوان مواد اولیه بسته بندی، همانطور که در بالا توصیه شد، از یک روش با دوره عمر کامل استفاده کنید؛ بفهمید که این مواد در فرایند بازیافت چطور رفتار می کنند؛بدانید که مواد اولیه از کجا تامین می شوند؛ و اطمینان حاصل کنید که بسته بندی های تولید شده کارایی لازم را برای محصول شما تامین میکنند.
بیش از همه، در استفاده از افزودنی ها و تکنولوژی هایی که تولید یک بسته بندی با سازگاری تقریبا کامل را تضمین می کنند، محتاط باشید. با اینکه این حوزه بسیار جذاب و فریبنده است، اما بسیاری از کارشناسان در مورد سلامت محیطی این دسته از تکنولوژی ها بحث دارند.
[1] By Anne Marie Mohan, Editor, Greener Package
[2] Life Cycle Assessment
[3] Poly Ethylene
[4] British Temperature Unit
[5] Institute of Recycling Industries
[6] Bulk
[7] International Safe Transit Assn.
[8] Mushroom roots
[9] By Anne Marie Mohan
[10] Waste To Energy
[11] Municipal Solid Waste
نظر خود را بگذارید