حمیدرضا شهرکیثانوی اظهار کرد: با حذف فیزیک بارنامه، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا مورد استفاده قرار گرفته و مرجع مورد تایید برای تمامی دستگاهها از جمله سازمان مالیاتی، دستگاه های نظارتی، صاحبان کالا و وزارت صمت است.
وی ادامه داد: جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی 105 میلیارد تومانی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه از جمله دستاوردهای حذف فیزیکی بارنامه بوده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری یادآور شد: برای حذف فیزیک بارنامه را راه اندازی سامانه صدور کد رهگیری بارنامه، استفاده از امضای الکترونیک در 4600 شرکت حمل و نقل کالای برون شهری، کنترل اطلاعات ارسالی شرکت حمل و نقل با بانک اطلاعاتی ثبت احوال، ثبت شرکتها، پست، کارت هوشمند ناوگان، کارت هوشمند رانندگان، معاینه فنی ناوگان از جمله اقداماتی بوده که برای حذف فیزیکی بارنامه انجام شده است.
شهرکیثانوی در خصوص نحوه عمل حذف فیزیک بارنامه گفت: شرکت حملونقل از طریق رایانه و با امضای الکترونیک اقدام به ارسال اطلاعات بارنامه به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای (سازمان) نموده و این سازمان پس از کنترل داده ها و ارسال به بانک های اطلاعاتی مختلف در کسری از ثانیه اقدام به صدور کد رهگیری میکند که در این مرحله بارنامه الکترونیک صادر شده است.
وی با اعلام اینکه در زمان حاضر کنترل ناوگان در حال حرکت در جادههای کشور توسط پلیس راه از طریق کاغذ بارنامه است، افزود: هرسال چاپخانه دولتی بیش از 31 میلیون برگ بارنامه چاپ میکند که سالانه هزینه چاپ و توزیع آن بیش از 105 میلیارد تومان می شود.
نظر خود را بگذارید