• ArabicEnglishGermanPersian
  • | ورود اعضا
  • | ثبت نام رایگان
بی¬مهری به اتحادیه چاپ در نمایشگاه مشهد درحالی که برگزاری نمایشگاه¬ها در جهان ویترینی برای به نمایش گذاشتن محصولات تولیدی در هر حرفه و صنعتی به شمار می¬روند اما در ایران متولیان غایبان بزرگ نمایشگاه¬ها هستند و این مسئله کم و کیف آنرا تحت¬الشعاع قرار می¬دهد و در نمایشگاه صنعت چاپ و بسته¬بندی مشهد هم این ماجرای تلخ به خوبی نمایان بود. نمایشگاههای چاپ که هر ساله با هزینه¬های گزافی در شهرهای مختلف برگزار می¬شوند تا محولات خود را به دیگران معرفی کنند اما خروجی کار آن گونه که مشتریان و بازدیدکنندگان انتظار دارند نیست و در نهایت به گرفتن چند عکس یادگاری توسط برگزارکنندگان مراسم پایان می¬یابد. نمایشگاه بین¬المللی چاپ و بسته-بندی مشهد هم که از 8 تا 11 آذر 1401 برگزار شد، از این کاستی¬ها و ایرادات کم نداشت و نتوانست رضایت بازدیدکنندگان را جلب کند. گفتگو با علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپ استان خراسان رضوی علی مغانی رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان رضوی به مدت بیست سال در این پست فعالیت دارند. علاوه بر اتحادیه، عضو هیدت مدیره شرکت تعاونی صنعت چاپ استان خراسان رضوی هستند. علاوه براین، رئیس انجمن واردکنندگان چاپ و بسته بندی و رئیس واردکنندگان ماشین آلات صنعت چاپ خراسان رضوی هم هستند و همچنین در چند انجمن خیریه هم فعالیت دارند. ارزیابی از نمایشگاه ؟ علی مغانی در گفتگو با ماهنامه صنایع چاپ و بسته¬بندی درباره ارزیابی خودشان از نمایشگاه چاپ مشهد، گفتند: تقریبا نمایشگاه خوبی خوب بود ولی آن آن گونه که انتظار داشتیم برگزار نشد، زیرا از اتحادیه چاپ و بسته بندی فقط 10 الی 15 شرکت حضور داشتند و اگر زودتر به ما اطلاع می‌دادند می‌توانستیم برنامه ریزی دقیق انجام دهیم تا حضور فعال تری در نمایشگاه داشته باشیم. ما بالغ بر 60 واحد چاپ و بسته بندی داریم که در شهرک¬های صنعتی مستقر هستند و اگر آنها را معرفی می¬کردیم می¬توانستیم از طریق صنایع کوچک 50 درصد هزینه¬های تخفیف برای حضور آنها در نمایشگاه بگیریم و این شرکت ها هم تمایل داشتند که در نمایشگاه شرکت کنند و با حضور شرکت های بیشتر حضورمان هم پربارتر می‌¬شد. در مجموع نمایشگاه نسبتا خوبی بود و مسئولین مربوطه باری هر چه بهتر برگزار شدن نمایشگاه زحمت کشیده بودند ولی با این حال نقایصی هم وجود داشت. هماهنگی بین برگزارکنندگان نمایشگاه و اتحادیه وجود نداشت مغانی در سخنان خود از نبود هماهنگی و همکاری بین اتحادیه چاپ مشهد و مسئولین نمایشگاه ابراز نارضایتی کرد و اظهار داشت: ضمن این که ما دوستی چند ساله با مسئولین نمایشگاه داریم اما امسال همزمان نمایشگاه چاپ و بسته بندی در اصفهان هم برگزار شد و ما هم درگیر روز ملی صنعت چاپ بودیم و شرایطی فراهم نشد تا جلسات هم¬اندشی کاملی با همدیگر داشته باشیم تا بتوانیم از دیگر ظرفیت¬های صنعت چاپ در این نمایشگاه استفاده کنیم. تنها چند روز مانده به برگزاری نمایشگاه یک جلسه داشتیم و آن هم از خود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بنده تماس گرفتند که یک جلسه¬ای در ارتباط با برگزاری نمایشگاه داریم و از من هم دعوت کردند تا در این جلسه حضور داشته باشم. با این حال، دوستان درگیر مراسم بودند و فرصت کافی نبود تا قبل از نمایشگاه جلسات متعددی برگزار کنیم و برنامه و جلسات مدونی باهمدیگر داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف را با همدیگر بررسی کنیم تا نمایشگاه به نحو احسن برگزار شود. اما به دلیل اینکه نمایشگاه اصفهان و مشهد امسال پشت سرهم برگزار شد و تاریخ این مراسم را هم از پیش تعیین کرده بودند، نمی¬توانستند تاریخ برگزاری نمایشگاه را جابجا کنند. نواقص و ایرادات وجود داشت رئیس اتحادیه چاپ خراسان رضوی در ادامه سخنان خود عدم اطلاع رسانی به موقع را یکی از ایرادات و نواقص اصلی نمایشگاه چاپ مشهد عنوان کردند و گفتند: اگر زودتر به اتحادیه چاپ اطلاع رسانی می¬کردند که چه کسانی در نمایشگاه شرکت کرده¬اند و چه کسانی حضور ندارند ما هم به سهم خود می¬توانستیم کارهایی را انجام دهیم تا شرکت¬های بیشتری از صنایع چاپ و بسته بندی در آن مشارکت کنند. این که بگوییم دوستان ما آگاهانه این کار را کرده باشند نه اینطور نیست ولی قطعا درگیر برگزاری دو نمایشگاه بودند و رابطه ما با مسئولین برگزار کننده صمیمانه است اما گرفتاری¬ها باعث شد تا امسال نشستی با هم نداشته باشیم تا برنامه-ریزی دقیقی انجام دهیم. چیزی که مشخص است این بود که از صنعت چاپ و بسته بندی استقبال کمتری شد. مغانی درباره این که چرا برگزاری نمایشگاه به خود اتحادیه واگذار نمی¬شود نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اتحادیه اصلا مجری و متولی این کار نیست و برگزاری نمایشگاه کار تخصصی است و به گونه ای نیست که اتحادیه بتواند آن را برگزار کند. اتحادیه اصلا کار مالی نمی تواند انجام دهد و نمایشگاه یک کار تجاری است و در آن پول رد و بدل می¬شود و این از حیطه وظایف ما خارج است. خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم فقط از جنبه نظارتی فعالیت داشت و این وزارتخانه هم در چنین نمایشگاه¬هایی نقش مهمی ندارد. نبود تعامل بین مسئولین نمایشگاه با اتحادیه علی مغانی به بی‌برنامگی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هم اشاره کرده و گفتند: حقیقت مطلب این است که خود بنده حتی از تاریخ افتتاح نمایشگاه اطلاع نداشتم و اصلا دعوت نشده بودم و زمان افتتاح برای ما مبهم و نامشخص بود و آقای ایزدی از اداره ارشاد با من تماس گرفت که ما داریم با مدیرکل اداره ارشاد به افتتاحیه نمایشگاه می¬رویم شما هم تشریف بیاورید. خود دست اندرکاران نمایشگاه به ما اطلاع نداده بودند که چه زمانی نمایشگاه قرار است افتتاح شود.. حتی به هیئت مدیره اتحادیه چاپ هم دعوت نامه¬ای نفرستاده بودند که در این مراسم شرکت کنند و واحدهای چاپ خودشان بلیط گرفته بودند و با هزینه شخصی برای بازدید از نمایشگاه رفته بودند و خود بده هم فقط روز اول و مراسم اختتامیه به نمایشگاه رفتم و چند تا لوح امضا کردم و زیاد در جریان امور کارها نبودم. اصل بر این بود که مسئولین اجرایی باید زودتر به ما اطلاع می¬دادند و من از مسئولین نمایشگاه نشنیدم و اگر از وزارت ارشاد هم خبر نمی¬دادند من اصلا به نمایشگاه نمی¬رفتم. عمدی در روند اطلاع رسانی نبود! رئیس اتحادیه چاپ استان خراسان رضوی در ادامه سخنان خود از عدم اطلاع رسانی مسئولین نمایشگاه ابراز گله¬مندی کرد و گفت: با این حال بنده فکر نمی¬کنم که مسئولن تعمدی این کار را کرده باشند و این ضعف و نقایص بیشتر به خاطر گرفتاری¬هایی بود که مسئولین داشتند و در هر صورت این بی¬برنامگی پیش آمد. قطعا مشکل برگزاری همزمان دو مراسم و فراموشی در اطلاع رسانی و دعوت از اتحادیه در این امر دخیل بوده است. امسال یک غرفه¬ هم برای اتحادیه در نظر گرفته بودند ولی مثل سال های گذشته که اطلاع رسانی می¬کردند این بار از این هماهنگی¬ها و برگزاری جلسات خبری نبود. اگر این هماهنگی¬ها وجود داشت ما می¬توانستیم برنامه ریزی کنیم تا به طور فعال در نمایشگاه حضور پیدا کنیم تا هر روز یک عضو از اتحادیه چاپ در نمایشگاه حضور پیدا کند ولی امسال فقط غرفه در اختیار ما قرار داده بودند. خودم را به عنوان مهمان ویژه به نمایشگاه اصفهان هم دعوت کرده بودند ولی به خاطر همزمانی آن با روز صنعت چاپ نتوانستم در این مراسم حضور پیدا کنم. به اسم نمی¬توان نمایشگاه بین¬المللی برگزار کرد مغانی در ادامه به ضعف های گسترده¬ای که در ایران برای برگزاری نمایشگاه¬های بین¬المللی وجود دارد هم اشاره کرد و گفت: وقتی می¬گوییم نمایشگاه بین¬المللی است فقط به اسم که نمی¬توانیم آنرا بین¬المللی بنامیم بلکه این مسئله ساز و کارهای خاص خود را دارد. به طور مثال، می¬گوییم که فعالیت¬های ما بین¬المللی باشد اما درحالی که هیچ چیزی از الفبای زبان انگلیسی هم نمی¬دانیم. در نمایشگاه بین¬المللی باید بروشورها و کاتالوگ-هایی که منتشر می¬شود و همچنین زبان کشورهای همجوار را که فکر می¬کنیم در این نمایشگاه شرکت می-کنند را هم باید داشته باشیم. حداقل کاری که باید در برگزاری نمایشگاه بین¬المللی انجام دهیم این است که باید زبان انگلیسی را بلد باشیم تا بتوانیم داشته¬های خودمان را معرفی کنیم و بتوانیم آنها را به مشتریان خارجی ارائه دهیم. وقتی اسم بین¬المللی بودن را یدک می¬کشیم باید همه کارهایمان هم رنگ و بوی بین¬المللی داشته باشد و بر اساس اصول و استانداردهای بین¬المللی باشد و این ایرات و نواقص در کشور وجود دارد. ایشان در ادامه به برخی از راهکارها که می¬توان نمایشگاه¬های بین¬المللی را به نحو احسن برگزار کرد تا رضایت خارجی¬ها را جلب کرد نیز اشاره کرد و اظهار داشت: باید برای هیئت¬های تجاری خارجی برنامه-ریزی انجام دهیم کنیم. به طور مثال، ما مهمان خارجی را به نمایشگاه دعوت می¬کنیم تا از غرفه بازدید کند ولی وقتی ما الفبای تجارت و قراردادهای بین¬المللی را هم بلد نیستیم، چه کار می¬توانیم بکنیم. با این وجود، آمدن افراد خارجی و دید و بازدید از نمایشگاه هم بی¬ثمر است. ما باید از حضور مهمان¬های خارجی در نمایشگاه¬های خودمان استفاده کنیم و نتیجه¬ خوبی بگیریم. باتوجه به اینکه نصب ماشین¬آلات سنگین و به نمایش گذاشتن آن در نمایشگاه کار سختی است اما می¬توانیم برای افراد خارجی که برنامه¬ریزی انجام دهیم تا در زمان مشخصی بتوانند از ماشین¬آلات ما در شهرکهای صنعتی بازدید کنند و یا به محلاتی که محصولات صادراتی تولید می¬کنند بروند و در صورت مورد تایید بودن قراردادهایی را با طرف ایرانی امضا کنند و باید به طور فعالانه بازاریابی کنیم که خارجی¬ها صنایع و تولیدات ما را ببینند که ما چه امکاناتی در این زمینه داریم. وقتی خارجی¬ها صرفا نمایشگاه می¬آیند و به غیر از توزیع کاتالوگ و بروشور چیز دیگری نمی¬بینند و هیچ امکانات جدیدی هم وجود ندارد نمی¬توان این نمایشگاه را بین¬المللی نامید. اگر برنامه¬ریزی باشد تا مهمان¬های خارجی از دستاوردهای ما بیشتر آشنا شوند، قطعا نتایج خوبی خواهیم گرفت. دولت هزینه 50 درصد غرفه را می¬دهد مغانی حمایتهای دولت برای شرکت در نمایشگاه را برای واحدهای اصلی چاپ تقریبا خوب توصیف کرد و گفت: دولت هم حمایت می¬کند و پیشتر همان گونه که توضیح دادم اگر مسئولین نمایشگاه با اتحادیه هماهنگی لازم را انجام می¬دادند می¬توانستیم برنامه¬ریزی دقیق¬تری بکنیم. دولت هم برای دادن سوبسید شرایطی را در نظر گرفته است و می¬گوید شرکت¬هایی که در شهرک¬های صنعتی فعالت می¬کنند اگر بخواهند در نمایشگاه شرکت کنند 50 درصد هزینه¬های غرفه را پرداخت می¬کند. ما فقط یک واحد از شرکت¬های زیرمجموعه اتحادیه را در نمایشگاه داشتیم که در شهرک صنعتی فعالیت داشت. اگر اطلاع رسانی بهتری انجام می¬شد که اگر در نمایشگاه شرکت کنید 50 درصد تخفیف دریافت می¬کنید، خیلی از شرکت¬ها می¬توانستند در این مراسم حضور پیدا کنند. فرض کنیم اگر هزینه یک غرفه 20 میلیون تومان بود، با 50 درصد تخفیف خیلی از شرکتها از این تسهیلات استفاده می¬کردند تا محصولات تولیدی خود را در نمایشگاه به دید عموم بگذارند. ولی وقتی محاسبه می¬کنند که هزینه حضور در نمایشگاه بین 20 تا 50 میلیون تومان است و پرداخت آن کار سخنتی است، لذا بی¬انگیزه می¬شوند ولی این امکان و شرایط بود ولی خارج از محیط شهرک¬های صنعتی اگر هر واحدی بخواهد در نمایشگاه شرکت کند دولت به آنها هزینه¬ای پرداخت نمی¬کند ولی برای شهرک¬های صنعتی چنین کمک¬هایی وجود دارد. در این نمایشگاه سه صنف چاپ و بسته بندی، صنایع غذایی و چوب حضور داشتند بودند و مجری اینها نیز یک نفر بود. ایشان در ادامه سخنان خود با بیان این که بسیاری از شرکت های زیرمجموعه احادیه چاپ می¬توانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند نیز اشاره کرده و گفتند: شرکتهای ما شرایط حضور در نمایشگاه را داشتند و می-توانستند از تخفیف¬های دولتی هم برخوردار شوند اما از سوبسید 50 درصدی اطلاع نداشتند و ما خودمان هم خبر نداشتیم که چه تعداد از شرکتها شرکت کرده¬اند و چه تعداد حضور نداشتند تا در این زمینه رایزنی کنیم تا بتوانند 50 درصد سوبسید هزینه¬ها را دریافت کنند. دریغ از تهیه بلیط برای هیئت مدیره اتحادیه چاپ رئیس اتحادیه چاپ خراسان رضوی در ادامه کم لطفی‌ها را یکجانبه و از طرف مسئولین نمایشگاه عنوان کردند و گفتند: ما با مسئولین نمایشگاه هماهنگ هستیم ولی نمی¬دانیم امسال چه اتفاقی افتاده بود که اطلاع رسانی دقیقی برای ما انجام نشد. حتی اعضای هیئت مدیره اتحادیه چاپ مثل سایر افراد هزینه بلیط ورود به نمایشگاه را از جیب خودشان تهیه کرده بودند و از آنها برای حضور در نمایشگاه دعوت نشده بود و تهیه بلیط برای اعضای هیدت مدیره حداقل کاری بود که مسئولین می¬توانستند برای اتحادیه چاپ انجام بدهند که از این کار هم دریغ کرده بودند.

پست مرتبط

نظر خود را بگذارید