طراحی بسته بندی فقط در بدنه خلاصه نمی شود. در پوش بسته بندی به تنهایی برای تاثیر در طرح کلی اهمیت زیادی دارد، علیرغم اینکه اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرد.
Tirso Olivares طراح بدنه و صاحب طرح Tirso Olivares می گوید: یک در پوش مناسب می تواند روی گرایش یا عدم گرایش مشتری به یک بسته بندی موفق تاثیر بگذارد. او موارد زیر را به عنوان راهکار برای طراحی یک بسته بندی موفق پیشنهاد کرده است:
اشکال معمول بتری ها که در آنها درپوش می تواند نقش مهمی در موفقیت محصول ایفا کند، فراتر از از یک شیئ جذاب هستند. وجود آنها در شرایط امروزی که مارک های خصوصی در محصولات مختلف و در بخش های متنوع مانند لوسیون ها در حال رقابتند، یک امر اجتناب ناپذیر است.
Nina Daily ، مدیر برند Dial NutriSkinدر رابطه با تصمیم Dial برای عرضه لوسیون با یک بسته بندی سفارشی به بازار می گوید: در حال حاضر بسته بندی های بسیاری با لیبل های خصوصی وجود دارند که نقش رقبای ما را ایفا می کنند.
Shannon Bowers مدیر ارشد طراحی Dial اضافه می کند: انتظار خریداران پیوسته برای عرضه یک بسته بندی با شکل عادی و با مزایای بیشتر به بازار افزایش می یابد. یک شکل معمولی لازمه محصول است و چگونگی احساس ما نسبت به برند خود را منعکس می کند. ما با درپوش های قدیمی نمی توانستیم به طراحی S شکل در بدنه بسته بندی دست یابیم.
Daily و Bowers مسیری را که Dial برای دستیابی به یک شکل مناسب برای بتری و درپوش NutriSkin طی کرد را ترسیم کردند که می تواند یک خط سیر مناسب برای توسعه هر بسته بندی باشد.
ابتدا در مورد چگونگی طراحی به توافق برسید. مدیریت ارشد طراحی را در جریان این تصمیم قرار دهید تا یک بسته بندی معمولی تولید کند. ملزومات تولید را فراهم کنید تا هزینه های اضافی طراحی و محصول نهایی تولید شده در خط، توجیه پذیر باشد. سپس در زمانی که بسته بندی در حال تولید است اعضای اصلی تیم شامل دپارتمان های بازاریابی، branding، طراحی، مهندسی، تولید را گردآوری کنید. فراموش نکنید که خرده فروشان را نیز به این مشاوره دعوت کنید. در آخر اطمینان حاصل کنید که تمامی بخش ها برای اینکه بتوانند وظیفه خود را بخوبی انجام دهند وقت کافی دارند. بسته بندی Dial NutriSkin که دارای اندازه های متنوعی است، به یک سال وقت نیاز دارد تا از طرح اولیه به مرحله ورود به فروشگاه برسد.
رنگ همه جا هست. رنگ های مختلف تاثیرات روانی متفاوتی بر جای می گذارند. رنگ هایی مانند زرد، قرمز یا نارنجی در ذهن مفهوم گرمی را ایجاد می کنند در حالی که آبی، بنفش و سبز به عنوان رنگ های سرد شناخته می شوند. روان شناسی رنگ ها نشان داده است که معمولا کودکان به رنگ های گرم و پر رنگ، بانوان به رنگ های ملایم و آقایان به رنگ های تیره بیشتر تمایل نشان می دهند.
گاهی اوقات رنگ ها در دنیای بازاریابی با برخی محصولات گره می خورند. وقتی شما به کوکا کولا فکر می کنید فورا برچسب مشهور قرمز و سفید آن را به خاطر می آورید یا نام مک دونالد کمان های طلایی اش را به شما یاد آوری می کند. اینها همه به خاطر توجه به تاثیر رنگ روی ماندگاری محصول در ذهن مشتری است. تشخیص اینکه چه ترکیب رنگی برای بسته بندی محصول شما مناسب و اقتصادی است گام بلندی در شناخته شدن آن در بازار می باشد.
[1] Extracted from www.carolina.com
نظر خود را بگذارید