حفظ خوش نامی برند " مسئولیت اصلی " در هر نوآوری یا بازسازی برنامه ی بسته بندی است. در ارتقای عنوان برند سعی می شود با حداقل سرمایه گذاری خسارات بالقوه به خوش نامی برند، بررسی شود .ضمن آن که مشتریان اعتماد خود را به برند از دست ندهند.
مسیر محافظت از برند با متعادل سازی و به خدمت گرفتن بسیاری از تنظیمات، تدابیر و فناوری هایی آغاز می شود که در دهه ی گذشته انجام شده است. مالکان برند رفت و آمدهای بسیاری را دیده اند و همچنان توقع دارند یک گوی جادویی پیدا شود و تمام نیازها ی محافظت از برند آن ها را حل کند. این اتفاق هرگز نمی افتد یک تدبیر چند مرحله ای لازم است که با چندین فناوری ترکیب شود و بتواند مساله را حل کند. برای آن که بهترین راهکارها را انتخاب نمایید در این جا چند عامل را توضیح می دهیم:
1. درک دقیق مساله. ابتدا یک گام به عقب بازگردید و بفهمید برند شما در چه موقعیتی قرار دارد. چه چیزهایی آن را تهدید می کنند؟ آیا تهدید انحراف، بازار خاکستری و تقلب است یا همه ی آن ها؟ چه سرمایه گذاری باید برای حل این مشکل انجام شود؟ چه دستاوردها یا ROI از برنامه ی محافظت برند حاصل می شود؟
2. بدانید که هر موقعیت متفاوت است. یک تدبیر تنها زمانی موثر خواهد بود که مساله و همه ی جوانب آن را دقیقا بشنااسید. همیشه جرایم واقعی ابتدا در ذهن شکل گرفته اند.
انگیزه های افراد چه بوده است؟چه فرصت هایی در اختیار داشته اند؟ اهداف آن ها چه بوده است؟ چه مسیرهایی را باید طی می کردند تا به اهدافشان برسند؟ دست یابی به اهداف برایشان چقدر راحت بوده است؟
3. از قوانین مالکیت ذهنی آگاه باشید. ارزش خسارتی که به کمپانی تان وارد می شود به صورت کمی با اصطلاحات IP ارزیابی نمایید. دقیقا بدانید مالک چه عناصری از برندتان هستید؛ چه مالکیت قانونی و چه مالکیتی در اذهان مصرف کننده دارید. برندهای تقلیدی در بازارهای خارجی ممکن است تقلبی به نظر نیایند اما همچنان می توانند بیشترین آسیب را به عنوان برند وارد کنند.
4. ضرورت ها و اولویت ها را بسنجید. آیا تقلب و تولید مشابه قلابی، عنوان برند شما را مخدوش کرده؟ آیا خطر آسیب به سلامت سبب شده که کمپانی شما مشارکتش را در بازار از دست دهد؟ بدترین حالت هایی که ممکن است اتفاق بیفتند کدامند؟ آیا می توانید درجه ی آسیب سناریوهای بالقوه به برندتان را تقسیم بندی کنید؟ چه قدر پیش گیری می تواند از IP شما در مهم ترین بازارها محافظت کند؟
5. انتظارات و توقعات خود را محدود و کنترل نمایید. محافظت از برند بیشتر درباره ی ممانعت است تا پیش گیری. لازم نیست جرم با حروف بزرگ و پر رنگ نوشته شود. هدف این نیست که مرتکبین به جرایم را در سرتاسر جهان بازداشت کنیم تا از وقوع جرایم آینده پیش گیری نماییم. این کار غیرمنطقی و نامعقول است. در جرم شناسی سعی می شود جرایم شناخته شوند تا بتوان از ابزار پیش گیری یا ممانعت از وقوع موقعیت های جرم خیز استفاده کرد. هدف، در هم گسیختن طبیعت جرم و خشکاندن انگیزه های مرتکبین است. سعی کنید عمل خلاف را بیشتر یک دردسر بدانید تا به آن ارزش جرم دهید.
6. توجه به وضعیت پیش گیری در مقابل واکنش. اگر سعی کنید تنها به شواهد تقلب در گذشته واکنش نشان دهید عملا یک طرف نبرد را از دست می دهید. خیلی مواقع روی یک تهدید تمرکز می کنید و فقط روی آن سرمایه گذاری می کنید بهتر است استراتژی خود را گسترش دهید. به خاطر داشته باشید که جرایم عکس العملی هستند و قابلیت انطباق بالایی دارند.
7. دشمنان و موقعیت هایشان را بشناسید. مفهوم مالکیت ذهنی می تواند در کشورهای مختلف، متفاوت باشد. در برخی کشورها آنچه که در ایالات متحده عمل مجرمانه محسوب می شود جرم به حساب نمی آید و حتی ممکن است به فعالیت های متقلبانه کمک هزینه هم تعلق بگیرد. ممکن است مساله را یک کلاهبرداری و حمله ای خاص به یک کمپانی به حساب بیاورند.
8. تمام دشمنان احتمالی را در نظر داشته باشید. انگیزه های اقتصادی ممکن است بسیاری از مرتکبین احتمالی به جرایم را وسوسه کند و آن ها تبدیل به متقلبانی شوند که برند شما را تهدید می کنند. آن ها ممکن است جرمی را سازماندهی کنند یا مجوزهای دولتی را کسب نمایند. همچنین ممکن است فرصت طلبانی باشند که به دنبال درو کردن بازدهی و نتیجه ی دیگران سر می چرخانند. آن ها می توانند همان کسانی باشند که خودتان استخدامشان کرده اید و به دنبال کسب امتیاز و منفعتی برای خودشان هستند.
9. برنامه ریزی شیوه ای چند نظامه. این شیوه شامل علم جرم شناسی و مدیریت زنجیره ی تامین هم همراه با علم بسته بندی می شود. این شیوه به چند دلیل مورد نیاز است. بیشتر عناصر استراتژی حفظ برند، تقلب در تولید و بسته بندی را دشوارتر می نمایند. به علاوه زنجیره های تامین به صورت طولی و با پیچیدگی رشد می کنند و کمپانی ها اغلب از تامین کنندگانی استفاده می کنند که با آن ها ملاقات های رو در رو ندارند. نمی توان همه ی این عوامل را کنترل کرد. اما می توانید استراتژی هایی داشته باشید که با وجود همه ی این پیچیدگی ها به کار خود ادامه دهند. استراتژی ای که از این پیچیدگی ها، مزیت هایی کسب می کند.
10. همه ی ادعاهای تدابیر جدید و زیرجلدی را باور نکنید. فناوری های بسته بندی همیشه حرکت رو به جلو دارند و ابزارهای مدیریت پیشرفته ی زنجیره ی تامین با مسایل به شیوه های جدید و ویژه رو به رو می شوند. برخی از این تدابیر و فناوری ها، راهکارهای بزرگی روی کاغذ هستند و در عمل و در دنیای واقعی نمی توان آن ها را اجرا کرد. دیدتان را وسیع کنید. استراتژی جدید محافظت از برند برای توسعه نیاز به دستان قدرتمند شما دارد.
11. استراتژی تان را تبلیغ نکنید. با وجودی که از مشتریانتان می خواهید در نظر خواهی و تایید زنجیره ی تامین شما شرکت نمایند برچسب "هشدار " روی بسته تان نزنید. برای برحذر داشتن مشتریان از موارد تقلبی دقت داشته باشید و به شیوه ای هوشمندانه عمل کنید تا مشتریان بالقوه دور نشوند و مرتکبین به جرایم هم سوء استفاده نکنند.
12. سعی نکنید تنظیمات آینده را پیش بینی کنید. سریالی کردن و تنظیمات ردیابی اثر، شیوه ای است که کالیفرنیا برای صنعت دارویی خود به کار گفته است. بسیاری از کمپانی های دارویی خودشان را با استانداردهای کالیفرنیا تطبیق می دهند چرا که تصور می کنند تنها استاندارد ملی و بین المللی است.
اما قانون گذاری فدرال هم به صورت بالقوه از قوانین ایالتی پیشی می گیرد. همچنین هنوز آشکار نیست که حکومت فدرال ایالات متحده چگونه برای قانون مدرنیزه کردن(FSMA) ایمنی غذایی و محافظت از زنجیره ی تامین غذایی برنامه ریزی می کند. روش منتظر ماندن و مشاهده ممکن است تضمین شده تر از پریدن به سوی راهکارهای تکنیکی باشد.
13. اما باید کاری کرد!ارزش برند قابل سنجش است اما اغلب براساس اعتقاد شکل می گیرد. در حالی که باید منتظر راهکارهای قانونی باشید لازم نیست ریسک کنید. امروزه تصور مصرف کنندگان این است که برندها باید خودشان را از ریسک های تهدید کننده ی سلامت و کلاهبرداری به دور نگه دارند. در بیشتر مواقع اولین حرکت به سوی استراتژی محافظت برند بزرگ ترین مانعی است که باید از آن عبور کرد. بسیاری از استراتژی های ورودی نیاز به سرمایه گذاری های بالا ندارند و برای گسترش در آینده قابلیت سنجش را دارند. اما تدابیری لازم است در نظر گرفته شود بدون آن که ریسک جامع و امکان تقلب داشته باشند.
نظر خود را بگذارید