در حالت ایده آل، یک برند چه باید بکند یا چه چیز باید به مشتریان ارائه کند تا زندگی آنها را راحت تر، شادتر یا بهتر کند؟ آیا باید مشکلات را حل کند یا زندگی آنها را با روش هایی ارتقا ببخشد؟ اگر شما بتوانید به پاسخ این سوالات دست یابید و سپس آنها را در عمل مو به مو اجرا کنید، در واقع یک قشر جدید به مخاطبین خود اضافه کرده اید و دارای یک مبنای مناسب برای حرکت رو به جلو خواهید بود.
شناخت رفتارها، اعم از عقلانی یا احساسی، انگیزه ها و محرک ها و سایر چیزهایی که خریداران بر اساس آنها تصمیم خود را برای خرید می گیرند، کلید اصلی است. این عوامل انگیژشی در ضمیر نا خودآگاه خریدار باقی مانده و باعث بروز واکنش های احساسی و در پس آن رفتارهای عقلانی می شود.
از مفاهیم بسیار مهمی که در زمینه وفاداری به نام تجاری فوق العاده حائز اهمیت می باشد: موضوعات رضایت، اعتمادو ارزش ادراکی است که در ذیل توضیحاتی در خصوص این متغیرها ارائه می شود:
رضایت هنگامی رخ می دهد که عملکرد محصول یا خدمات، انتظارات خریداران را برآورده نماید. رضایت به عنوان یکی از متغیرهای مورد توجه، عاملی کلیدی برای ایجاد وفاداری در مشتری و یکی از پیش شرطهای اعتماد به نام تجاری می باشد.
اعتماد هنگامی رخ می دهد که یک شخص به پایایی و درستی تعاملات شریکش اطمینان کند.
یک فرایند آزمایشی راه بیندازید خود را جای مشتری بگذارید. به نیاز مشتریان به اندازه پولشان اهمیت بدهید. 7-eleven اینگونه برند آب جوی منحصر بفرد خود، Yosemite Road را در فروشگاه ها معرفی کرد. eleven 7پس از صحبت با مشتریان متوجه شد که آنها می خواهند آب جو را از C-stor ها خریداری کنند. در نهایت این شرکت برند Yosemite Road خود را در بتری های شیشه ای عرضه کرد (شکل3).
هیچگاه از روی محصولات رقیب خود کپی برداری نکنید. در مقابل امتیاز اصلی محصولات رقیب و همچنین شباهت ها و تفاوت های بین آنچه رقیب شما به مشتری ارائه می دهد و برند خود را شناسایی کنید.
هدف ازین مرحله شناخت بیشتر ویژگی های برند رقیب و کسب یک ایده شخصی برای بسته بندی خود می باشد که بر مبنای تعهد برند بر ویژگی ها و مزایای خود قرار دارد.
اعضای کلیدی تیم طراحی و گروه بازاریابی با مشتریان در ارتباط و تعاملند. مدیر میانه ما در زمینه روانشناسی تحصیل کرده است تا جنبه های حسی را در ایجاد تصمیم خرید در مشتریان دخالت دهد. این شخص یک سری سوالات مهم در زمینه مفهوم برند، تعهدات برند و عوامل حسی تحریک کننده مشتریان را که جمع بندی آنها مشکل است، مطرح می کند. این یک فرایند کمکی برای تعریف و از بین بردن فاصله بین روش طراحی برند و طراحی نهایی می باشد. شما می خواهید به سوالاتی از این قبیل که مفهوم برند چیست؟، عوامل حسی برای جلب مشتری کدامند؟ و تعهدات اصلی برند چیست؟، پاسخ بدهید.
هنگامی که تیم تحقیقاتی موفقیت چندانی کسب نمی کند، اغلب بخاطر توجه نکردن به این مرحله است. صاحبان برند ها معمولا نمی دانند چه چیز می خواهند یا نیاز دارند، لذا ذهن خود را در حین طراحی باز بگذارید و از اینکه پا را از یک ایده طراحی سنتی فراتر گذاشته و آن را به چالش بکشید، استقبال کنید.
شرکت تولید کننده نوشیدنی Ampac برای جایگزین کردن پاکت های نوشیدنی قدیمی که با سوراخ مخصوص و نی مورد استفاده قرار می گرفتند، پاکتی را ارائه کرده است که سوراخ محل ورود نی به آن به وسیله یک لیبل بهداشتی پوشیده شده است و در هنگام مصرف باید آن را از روی سوراخ جدا کرد.
پس از برداشتن لیبل، مصرف کننده، نی مورد علاقه خود را که ممکن است دارای طراحی های متفاوت باشد از طریق سوراخ وارد پاکت کرده و نوشیدنی را مصرف می کند.
از سایر مزایای این روش بسته بندی بهداشتی، می توان به مواردی از قبیل امکان بالا بردن سرعت خطوط پرسازی، قابلیت استفاده در خطوط گرم(موارد ضد عفونی کننده) یا خطوط سرد، چاپ جداگانه بر روی برچسب بهداشتی و امکان دسترسی به اشکال و اندازه های مختلف سفارشی و مشتری پسند اشاره کرد.
پاکت دارای این برچسب بهداشتی تمایزی را در قفسه فروشگاه ها جلوه گر میکند و کارکرد بسته بندی را برای ارائه یک تجربه مثبت برای مصرف کننده افزایش می دهد و استفاده از آن را آسان می کند.[2]
در یک شرکت تولید کننده مواد بسته بندی شده، یک بازاریاب برند و یک مدیر طراحی باید حضور داشته باشند. این امر در کسب دانش کاربردی برای مراحل مختلف چاپ کمک خواهد کرد و در نهایت بسته بندی شما آنگونه که انتظار دارید، خواهد شد.
بابک شیرخانی
[1] Visual dig
[2] ماهنامه صنایع چاپ و بسته بندی
نظر خود را بگذارید