در طراحی بسته بندی نمی توان پول را بی مبالات خرج کرد. این طراحی ممکن است هزینه بر باشد و دلارهای هزینه شده نیاز به تایید و توجیه اقتصادی دارند. میزان سرمایه گذاری در نهایت باید به تایید مدیریت ارشد برسد که با این طرز تفکر کار می کند: «اگر نتوانی اندازه بگیری، نمی توانی مدیریت کنی».
تولید محصولاتی که مقرون به صرفه باشند در درجه اول اهمیت قرار دارد. نیگرو می گوید: « تعیین نقطه قیمت درست یک محصول در یک بازار مشخص که مناسب با قدرت خرید مصرف کننده باشد و سپس ساختن محصولاتی که با آن نقطه قیمت برابری کنند، قابل رقابت و مناسب باشد،برای تولید کننده یک چالش مهم محسوب می شود ».
Jeff George معاون تحقیقات و توسعه شرکت Sara Lee می گوید: باید اجازه داد که بسته بندی کلیت فرایند توسعه محصول را هدایت کند. وی از این روش به صورت: "نوآوری در تولید بر پایه بسته بندی" نام می برد.
George می گوید: بجای آنکه اول توسعه محصول را مد نظر قرار دهیم و سپس سراغ بسته بندی برویم، اجازه دهید بسته بندی در کلیت توسعه محصول پیشرو باشد.
از بعضی جهات، اولین محصول مهم یک تیم طراحی خلاق، یک طراحی اولیه برای بررسی بازار است. شما در جستجوی یک بسته بندی مناسب برای پشتیبانی از محصول و حمایت از برند می باشید. بسته بندی باید در فروشگاه کاملا در معرض دید باشد و خریدار را برای خرید محصول شما ترغیب کند. همچنین شما می توانید در بسته بندی خود قابلیت هایی را ایجاد کنید که مشتری از برند شما انتظار دارد و در عین حال با بهینه سازی مواد اولیه و تجهیزات، هزینه را تا حد امکان کاهش دهید.
از طریق بررسی eye tracking، P&G توانست اثبات کند که گرافیک جدید تاثیر مناسبی در جذب مشتریان ماجراجو و تجربه طلب داشته است. همچنین برند بتری های شفاف خود را از طریق رنگ بتری و رنگ محصول بگونه ای طراحی کرد که ترکیب رنگ آن دو نشان دهنده ترکیب و نوع Herbal Girl بود(شکل5).
با استفاده از این روش، بعضی از تولید کنندگان به موفقیت دست یافتند به این صورت که اجازه دادند محصول بخاطر هزینه کمتر و صرفه بیشتر برای مصرف کننده خود به سمت فروشگاه کشیده شود بجای آنکه آن را به فروشگاه هل دهند که نتیجه آن شکست پیش بینی های سود آوری بر اساس روش های تجاری می باشد. شامپو و بدن شوی Suave Naturals محصول Unilever یک نمونه روشن است.
Unilever، پس از یک افزایش قیمت اندک در خرده فروشی ها، حجم فروش دلار را برای Suave Professionals حدود 51% و رشد حجم واحد را 12% افزایش داد. در مورد خط تولید Suave Naturals پس از 12 هفته ای که از حضور بسته بندی جدید در فروشگاه ها گذشت، حجم فروش دلار 3% و حجم واحد 2% رشد کرد.
Unilever با همراهی یک تیم طراحی متعامل، توانست با برقراری ارتباط موثر بین قیمت- حجم خط تولید و مشتریان و در عین حال کاهش هزینه تولید، به این نتایج دست یابد. علائم بصری روی برچسب و بسته بندی های Suave معرفی شدند در حالیکه از دکوراسیون بیهوده اجتناب شد. Unilever از یک درپوش پهن تر و مواد اولیه سبک تر استفاده کرد تا هم تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد و هم هزینه خود را کاهش دهد. طراحی بسته بندی با گوشه های ساده و برجسته امکان استفاده از یک برچسب پهن تر را می دهد و ما را قادر می سازد تا لوگوی برند را با قالب روی بتری قرار دهیم.
Stuart Leslie رییس بخش مشاوره طراحی که روی طراحی جدید کار کرده بود، می گوید: موفقیت پروژه به میزان زیادی از دپارتمان های Unilever و همکاران خارج از تیم ناشی شده است که نه تنها با ساختار تجاری Unilever و نیاز های مشتری بلکه با قابلیت ها و توانایی های او در فرایند تولید قبل از توان او در ارائه یک طرح مبتکرانه، آشنا هستند.
تحقیق مردم شناسی تکنیکیست است که یک دید قابل اطمینان از اینکه مشتری چگونه می بیند و چگونه از محصول استفاده می کند، بدست می دهد. در ساده ترین حالت، مردم شناسی مطالعه رفتار مردم در محیط طبیعی خود آنهاست. اعضای تیم بسته بندی شرکت CPG می توانند مشتریان را زمانیکه برای رفتن به فروشگاه آماده می شوند، هنگامی که خرید می کنند و هنگامی که در خانه از محصول استفاده می کنند، مشاهده کنند.
Melinda Wooten مالک و شریک در KW strategems و مدیر سابق بخش نظرات مشتریان در E&J Gallo Winery که هدایت یک تحقیق مردم شناسی را به عنوان بخشی از فرایند تولید بسته بندی، بر عهده داشته است، پیشنهاد می کند: یک تیم مردم شناسی کامل باید شامل یک نماینده از R&D، یک مدیر برند، یک بازاریاب و یک طراح باشد. Wooten همچنین مراحل زیر را برای هدایت موثر یک تحقیق مردم شناسی پیشنهاد می کند:
نظر خود را بگذارید