بازاریابی محصولات دوستدار محیط زیست از طریق طراحی بسته بندی
در محیط زیست چندگانه ی امروزی طراحان باید از محل فروش محصول هم آگاه باشند. اگر محل فروش در فروشگاه محصولات غذایی سالم، فروشگاه های زنجیره ای و یا حتی بخشی از یک سوپرمارکت باشد؛ پس محصول در کنار اقیانوسی از محصولات مشابه خود قرار می گیرد. دراین قسمت ها انبوه محصولات چیده می شوند از محصولات دامداری و کشاورزی، باغی گرفته تا محصولات خانگی. معمولا برچسب های دست نوشته ای روی آن ها زده می شود که نشان دهد به صورت خانگی و طبیعی تولید شده اند. در چنین شرایطی استفاده ی جسورانه از رنگ یا گرافیک باعث جلوه ی بیشتر در قفسه ی فروشگاه ها می شود.
وقتی تولیدات طبیعی داخل قفسه های سنتی قرار می گیرند باید برای جلوه ی آن ها هم برنامه ریزی شود. طراحان باید از مسایلی که در فروشگاه ها اتفاق می افتد آگاه باشند مانند جای محصول در قفسه، رنگ آن و شکایاتی که از بسته بندی ها می شود. بدانید که محصول شما قرار است چه نقشی را ایفا کند. آیا یک محصول طبیعی و ارگانیک ترکیبی است یا در گروه خاصی قرار می گیرد؟آیا رنگ برجسته و ویژه ای دارد که باعث جلب توجه مشتری می شود؟برندهایی مانند محصولات خانگی آنی را بررسی کنید که از فضایی طبیعی روی قفسه های خرده فروشی های انبوه قرار گرفته اند. خط تولید محصولات آنی از اسنک های پنیر چدار تا نان پیتزایی های منجمد متغیر است. بعضی از اِلِمان های شناسایی آن که شامل عکس ها هم می شود باعث شده این برند قابلیت رقابت با خط تولیدات سنتی را پیدا کند.
همان طور که همه می دانیم تجارت الکترونیک و سایت های اینترنتی از عوامل اصلی تغییر در محیط فروش بوده اند. حتی در مورد محصولات سالم و خطوط تولید کوچک تر که بودجه ی زیاد و زیرساخت های توزیع ملی ندارند. بنابراین بسته بندی محصولات نقش مهم تری در فروش آنلاین و جذب چشمی می یابد . موضوعات روی بسته باید قابل خواندن باشند. یک خریدار اینترنتی نه تنها باید بتواند روی PDP کالا بلکه روی پنل های دیگر آن را هم بخواند. در واقع همه ی جوانب بسته باید قابل مشاهده باشند. پنل های مختلف بسته باید قابلیت چرخش را داشته باشند بدون آن که نیاز به برداشتن آن باشد. بنابراین توجه بیشتر به پنل ها یک گام پیش تر به سوی جلب مشتری در فضاهای کوچک است.
ترکیبات طبیعی و ارگانیک، روش های تولید و بسته بندی مقاوم اغلب منجر به افزایش قیمت ها می شوند. در حالی که خریداران ممکن است با شکیبایی بیشتری افزایش قیمت را پرداخت کنند ممکن است به دلیل افزایش قیمت ها دوباره به روش های سنتی خرید هم رجوع کنند. بنابراین طراحان بسته های سبز باید به این نکات توجه داشته باشند.
ارزیابی ذخیره، شکل های خاص و جزییات دیگر طراحی می توانند باعث زیبایی و جلوه ی بیشتر بسته ها شوند؛ چرا که افزایش قیمت های تولید ممکن است تاثیر منفی بر قیمت های خرده فروشی داشته باشند.
وفاداری به برندهای سنتی، گرایش مصرف کنندگان به مصرف و پشتیبانی از محصولات سازگار با محیط زیست و سنتی و زندگی سلامت و پایدار را به هم نزدیک می کند. پیشرو بودن در طرح های گرافیکی فرصتی برای متفاوت بودن است. مدیران برند باید به منافعی که از طریق طراحان برای خط تولید به دست می آید توجه داشته باشند که امکان انتخاب محصولاتشان در قفسه ی فروشگاه ها را افزایش می دهد.
نظر خود را بگذارید